اسکیس در معماری – ۹ نکته جهت ترسیم اسکیس همچون یک معمار

اسکیس در معماری 1

در معماری نیاز است که ایده ها بصورت بصری ارائه و منتقل شوند و لذا سریعترین و شاید بهترین روش ارائه ایده اسکیس کشی باشد. اما بسیاری از دانشجویان معماری جدید الورود دارای این توانایی ذاتی برای اسکیس کشی نیستند. آن ها نیازمند اتکا به یک مربی جهت توضیح اصول اولیه اسکیس کشی هستند که در صورت پیدا کردن مربی حائز شرایط، این فرآیند نیاز به زمان نیز دارد.

در صورت کشیدن یکی دو اسکیس بی کیفیت که خارج از تناسب هستند و عجیب به نظر می رسند، فرد به راحتی می تواند دلسرد شود. نگران نباشید. شما باید به کار خود ادامه دهید و بدانید که مدتی زمان خواهد برد تا روش کار به دستتان بیاید و زمانی که مهارت لازم را کسب کردید، داشتن این اعتماد به نفس به شما در طول دوران تحصیل و مراحل کاری کمک شایانی خواهد کرد.

نکات طراحی زیر به هر فرد مبتدی کمک خواهد کرد تا از پس بسیاری از دشواری های اسکیس کشی معماری برآید:

نکات اسکیس کشی معماری:

۱- با خم کردن مچ دست و آرنجتان مداد را حرکت ندهید

بنا بر گفته Bob Borson، مهمترین موردی که پس از شروع به اسکیس کشی باید به آن توجه کنید این است که برای حرکت دادن مداد / خودکار مچ دست یا آرنجتان را حرکت ندهید. Borson اشاره می کند که “مچ دست و آرنجتان را در یک زاویه که با آن راحت هستید قفل کنید و فقط کل بازوتان را حرکت دهید. با پیشرفت کار و کسب مهارت بیشتر می توانید به تدریج این نکته را زیر پا بگذارید و ابتدا آرنجتان را حرکت دهید و سپس مچ دستتان را. در ابتدای کار با محدود کردن حرکت به کل بازو می توانید خطوط راست تری بکشید.”

۲- کنترل داشته باشید

از قسمت پایینی مداد بگیرید تا دقت و کنترل بیشتری روی حرکت آن داشته باشید. همچنین با این کار خطوط تیره تری خواهید کشید. بر خلاف این، هر چقدر مداد را از نقطه  بالاتری بگبرید کنترل کمتری بر روی حرکت آن خواهید داشت و خطوط کمرنگ تری خواهید داشت.

۳- خطوط متنوعی بکشید

برای داشتن اسکیسی سرزنده تر و جذاب تر، سعی کنید از تنوعی از خطوط بهره بگیرید بدین صورت که از خطوط ضخیم و نازک و همچنین سهیه های تیره و روشن استفاده کنید. این کار در ابتدا دشوار است اما با تمرین با مدادهای با درجات سختی مختلف (از ۳H تا ۶B) می توان مهارت لازم را کسب کرد. همچنین با گرفتن مداد در زاویه های مختلف نسبت به سطح کاغذ می توان به نتیجه ی مطلوب رسید. به این نکته توجه کنید که شما با استفاده از وزن (ضخامت) خطوط قادر خواهید بود که به اسکیس خود عمق ببخشید. اگر علاقه مند به کشیدن اسکیس های پویا و منحصر به فردی هستید به دنبال خطوط بی قاعده بروید. این خطوط می تواننند یک اسکیس خسته کننده، یکنواخت و بی روح را به یک طراحی سرزنده بدل کنند.

۴- به کارتان بافت اضافه کنید

در هنگام استفاده از آبرنگ ها، می توانید به یک حس دانه دانه و زبر دست یابید. پس به کل سطح اسکیس آب نزنید تا طرحتان سرزنده تر شود.

۵- از داشتن تقارن بیش از حد اجتناب کنید

داشتن طرحی با تقارن و تعادل نسبی اساسی است اما رعایت تقارن به طور دقیق ممکن است کار را خسته کننده کند. پس یک تعداد تغییرات ساده به کارتان اضافه کنید اما خطوط کلی و اصلی را در تقارن هم نگه دارید تا به کارتان ظاهری جالب بدهید.

۶- از لکه ها و سیاه شدگی ها اجتناب کنید

اجازه ندهید که لکه ها کارتان را خراب کنند. در زمان سایه زنی، یک ورقه کاغذ اضافی زیر دستتان قرار دهید تا از ایجاد لکه های غیر ضروری اجتناب کنید. همچنین اگر راست دست هستید سایه زنی را از سمت چپ به راست شروع کنید و اگر چپ دست هستید سایه زنی را از راست به چپ انجام دهید. و اگر قصد دارید که به صورت عمدی یک سری لکه به کارتان اضافه کنید از دستمان کاغذی استفاده کنید.

اسکیس در معماری 2

۷- کشیدن آسمان

اجازه ندهید که لکه ها کارتان را خراب کنند. در زمان سایه زنی، یک ورقه کاغذ اضافی زیر دستتان قرار دهید تا از ایجاد لکه های غیر ضروری اجتناب کنید. همچنین اگر راست دست هستید سایه زنی را از سمت چپ به راست شروع کنید و اگر چپ دست هستید سایه زنی را از راست به چپ انجام دهید. و اگر قصد دارید که به صورت عمدی یک سری لکه به کارتان اضافه کنید از دستمان کاغذی استفاده کنید.

۸- سایه روشن ها و خط دور اجسام

برای اینکه مطمئن شوید که کاراکترها در طرحتان قابل توجه باشند، سایه روشن و خط دور آن ها را با استفاده از کاغذ پوستی برداشته و بکشید و سپس داخل آن ها را با رنگ یکدست پر کنید. آن را به دوستتان نشان دهید و ازشان بپرسید که چه چیز می بینند. این یک تکنیک جادویی است برای اینکه مطمئن شوید که کاراکترهایتان منحصر به فرد هستند و فقط از روی خط دورشان قابل شناسایی هستند.

۹- به طرح هایتان از یک زاویه ی معکوس بنگرید

طرحتان را روی کاغذ پوستی بکشید تا بتوانید آن را برعکس کرده و مشاهده کنید. ای تکنیک باعث خواهد شد تا هر خطای موجود را با تناسب بیشتر ببینید و بدین طریق اسکیستان را بهبود بخشید.

All ()
آموزش مفاهیم معماری ()
Sort By 
  • تاریخ
  • عنوان
  • چکیده
Load More (30)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 5 =

فهرست