طراحی داخلی ایده اکسپو در بازار قدیمی مظفریه تبریز به نام لابیرنس - سام عطاری جبارزاده - 1

آقای سام عطاری جبارزاده

طراحی داخلی ایده “اکسپو” در بازار قدیمی مظفریه تبریز به نام لابیرنس (الهام گرفته از پلان بازار تبریز که شبیه به یک پلان هزارتو است)

از آنجایی که تشکیل نمایشگاه در جهان قدمتی در حدود  ۳۵۰۰ ساله دارد. میتوان به اهمیت آن در اعصار مختلف پی برد در واقع فنیقیها در بین النهرین اولین پایه گذاران نمایشگاههای  بین المللی بودند. اما باید بدانیم برگزاری نمایشگاه  به شیوه کنونی از اواسط قرن نوزدهم  در کشورهای صنعتی پایه گذاری  شده و پس از آن تقریبا در سراسر جهان مرسوم گشته است.

به نظر من بازار تبریز یکی از قدیمی ترین اکسپو های سر پوشیده جهان است ، این بازار که از قدمت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است با پلانی شبیه به هزارتو طراحی شده است. تیمچه مظفریه یکی از تیمچه های بزرگ ان بازار میباشد که  محل داعمی نمایشگاه فرش در بازار بزرگ تبریز شده است. کاربری،رفتارها و فضای داخلی این تیمچه و ارتفاع بلند سقف ، مکان بسیار مناسبی برای پیاده کردن یک طرح اکسپو میباشد. پلان این طرح الهم گرفته از پلان طراحی بازار تبریز میباشد، به گونه ای طراحی شده است که ؛ مخاطب در داخل طرح مدام در حال حرکت است و حس گمشدگی توام با حس کنجکاوی در مخاطبین آن ها را در انتهای این راهرو ها به پله هایی میرساند، این پله ها دو ویژگی را در بر میگیرند؛ ۱) مخاطب این مجموعه را از یک سطح بالا یعنی از ارتاع بالا نگاه کرده و بیشتر درک میکند. ۲) بیشتر به تزیینات سقف ، طاق ها و جزئیات نزدیک میشود.

و اما یک سوال: چرا در یک فضای تاریخی یک حرکت مدرن جاری شده است؟ اگرطرح تاریخی را سیاه و طرح مدرن را سفید در نظر بگیریم، سیاه و سفید متضاد هم دیگر هستند،ولی این دو رنگ بهترین ترکیب را شکل میدهند.

و معماری همیشه با تضاد ها زیباست…

۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + دوازده =

فهرست