مجتمع مسکونی - لیلا محمد زالی - 1

خانم لیلا محمد زالی

مجتمع مسکونی - لیلا محمد زالی - 2

سایت مورد نظر در غرب تهران و در شهرک غرب واقع است . از این منظر می توان اطلاعات نسبتا مفیدی برای پیدا کردن کلیدها بدست آورد .مثلا این که سایت در سال ۱۹۶۱ یعنی زمانی که در دنیا هنوز معماری مدرن روی کار بود، ساخته شد.

با مطالعه ی چند مقاله از جمله مقاله ای از آقای پیتر آزنمن و دریافت تفکرات او، کانسپت پروژه شکل گرفت.از اهداف آقای آیرنمن بعد از ورود به دانشگاه کمبریج انگلستان ، اجرای اهداف جنبش مدرن و به تکامل رساندن معماری مدرن بود.

 در راستای احیای پروژه ناتمام مدرنیته ، او و گروهش ابتدا از اصول لوکوربوزیه پیروی کردند . یکی از انتقادات وی ، تسلط وجوه عملکردی در معماری مدرن بود. او معتقد است که درواقع معماری هیچ وقت به مدرنیسم نپرداخته است .و از این رو برای او خلا فرم و وجوه زیبایی شناسی آن ایجاد می شود و در این راستا او به ایده ی یک فرم خود ارجاع می رسد.(منظور از فرم خود ارجاع ، فرم معماری ست که در روند طراحی اش به مسایل بیرونی یعنی مسایل مربوط به زمینه، مسایل اجنماعی یا فرهنگی و … اهمیتی نمی دعد و تنها چالش اش حل مسایل مربوط خود فرم و معماری اش  است.

او نسبت به ساخت خانه هایش همواره تفکر انتقادی تحت تاثیر اندیشه های ژاک دریدا (فیلسوف فرانسو ی) را همراه داشت. از اندیشه های ژاک دریدا این بود که یک متن نباید روشن و بی ابهام باشد ،این امر سبب استعمار ذهن خواننده می شود، و متن باید از سر قصد غیر واضح ، ناپیوسته و مبهم باشد تا خواننده در ستیز برای درک مطلب ناگزیر به بکار گیری اندیشه های خلاقانه ی خود شود.

 کانسپت من برای طراحی این هست که ،بدلیل واقع شدن پروژه در سایتی که در زمان معماری مدرن احداث شده، ساختمان با بدنه ی نزدیک به سایت به شکل نمادینی از سبک معماری آن دوران ، و بر روی آن ، سبک معماری انتقادی و آوانگارد بر گرفته از پروژه های انتقادی پیتر آزنمن شکل می گیرد.

 طراحی در نظر گرفته شده برای تحقق این کانسپت ، طراحی فرایند محور است چون فرم، در این نوع فرایند طراحی به تدریج شکل می گیرد و در این مسیر است که اهمیت نقد و تفکر انتقادی مشخص می شود.

این مجتمع مسکونی دارای پنج واحد می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 2 =

فهرست