فرهنگسرا - مهشید گلیج - 1

خانم مهشید گلیج

فرهنگسرا - مهشید گلیج - 2

دانشجو : مهشید گلیج

طرح ۳ معماری _ طراحی مجموعه فرهنگی

روند طراحی

 موضوع   :    طراحی فرهنگسرای هنر

موقعیت    :    تهران – ضلع جنوب شرقی پارک لاله

با تعریف و در نظر گرفتن مفهموم فرهنگ و بی فرهنگی در جامعه و متغیر بودن این موضوع با بالابردن سطح آگاهی جامعه .

شکل گیری توده ی حجم با توجه به موقعیت و امتداد فضاهای فرهنگی و تجمعی در اطراف سایت و همچنین در نظر گرفتن ۷ قسمتی بودن هنر ( که شامل : هنر موسیقی، هنر حرکات نمایشی، هنر ترسیمی، هنر تجسمی، هنر ادبیات، هنر نمایشی، هنر سینما می باشد. )

و تاثیر عوامل مختلفی چون سطح سواد ، سطح اقتصادی، تفاوت ارزش ها و …. غالب بر منطقه.

عقب نشینی قسمت هایی از حجم و ایجاد فضای مشترک بین فضای شهری و بنا و ایجاد فضای تجمعی و حرکتی برای تبادل و تعامل .

حجم از سطح زمین ارتفاع گرفته و فضای حرکتی و فضاهای نیمه باز چون آمفی تئاتر رو باز و فضاهای نشیمن طرحی شده است.

ریشه دار بودن و استحکام هنر و فرهنگ باتوجه به تاریخچه ما ، با توجه  به این موضوع قسمتی از حجم در دل زمین و قسمتی از آن مانند تنه درخت استوار و قسمتی از آن معلق و به سمت آسمان رو به سوی اوج  می باشد، حرکت و سیرکولاسیون حرکتی  همانند جریان آب در آوند گیاه که سبب رشد و تعالی می گردد و یا جریان خون در شریان های بدن می باشد.

دلیل ارتفاع گرفتن حجم:

 _ ایجاد فضای حرکتی در زیر بنا

_ ایجاد دید و منظر بهتر نسبت به فضای شهر و دید تردد و ترافیک شهری

_  کمترین آسیب به فضای لند

فضای عمومی بنا دارای اهمیت بیشتری می باشند…وجود حس تعاملی افراد در کنار هم و ایجاد حس وحدت.

با توجه به نیاز امروزه بشر به انرژی و کمبود آن به سوخت ها و انرژی های تجدید ناپذیر…

 خورشید را بعنوان عنصر مهم در طراحی و استفاده از انرژی آن در طول روز و ذخیره آن در طول شب در نظر گرفت.

ایجاد فضای وید در بنا و دسترسی ها و حل ارتباطات عمودی می باشد.

تلفیق فضای خارج و داخل:

– ایجاد بازشو هایی وسیع برای استفاده از نور طبیعی جنوبی و کشاندن حرکت نور از طریق لایه های شفاف مختلف در داخل . و دید و منظر مناسب نسبت به همه ی جهت های بنا

-ایجاد فضای سبز در میانه ساختمان و فضای دسترسی ارتباط عمودی می باشد. حس فضای سبز محیط پیرامون دردرون فضا .

-بکار گیری فضای نیمه باز و باز درون پروژه و کشیدن محیط اطراف به درون فضای داخل پ به کمک مصالح بکار رفته.

کمک گیری از طبیعت به عنوان عنصر مهم طراحی و استفاده از نور به عنوان انرژی مهم.

ایجاد فضای سبز در میانه ساختمان  و ایجاد فضای شیشه ای سرتاسری بدون سقف با  توجه به اینکه پله عنصر ارتباطی فضاها ومسیر عبوری و خسته کننده است…

 طراحی آن به گونه ای که تغییر فصول و تغییرات جوی آب و هوایی در درون فضای محیط  قابل درک و مشاهده باشد.

سازماندهی فضا ها باتوجه به نوع کاربری ها و ارتباطات میان آنها .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 2 =

فهرست