طراحی پلازای شهری با رویکرد افزایش سطح تعاملات اجتماعی - سید میران عمرانی - 1

آقای سید میران عمرانی

طراحی پلازای شهری با رویکرد افزایش سطح تعاملات اجتماعی - سید میران عمرانی - 2

قطعه زمینی به مساحت ۳ هکتار در شهر رویان جهت احداث یک پلازای شهری با هدف افزایش سطح تعاملات اجتماعی در نظر گرفته شده است. در بررسی نقاط قوت و ضعف منطقه و زمین مورد نظر به این نکته پی بردم که مشکل اساسی موجود فاصله نه چندان زیاد با ساحل دریا می باشد به دلیل اینکه تمامی اتفاقات و اوقات فراغات در شهر مذکور در ساحل رخ می دهد.رودخانه ای در مجاورت زمین واقع شده است و تنها مسیر دسترسی به ساحل از زمین مذکور می باشد که با احداث یک پیاده محور در جداره رودخانه ارتباط پلازا  با دریا میسر خواهد شد.در واقع جهت ایجاد یک شرایط اسایش برای افرادی که در گرمای شرجی در کنار ساحل می باشند و جهت بهره گیری از خدمات واقع در پلازا توسط پیاده محور رودخانه به زمین مورد نظر دسترسی خواهند داشت. جهت افزایش تعاملات اجتماعی و حرکت گردشگران در زمین مذکور از کی ورک اکتشاف بهره گرفته شده است یعنی با افزایش سطح کنجکاوی افراد در سایت فضاها را کشف می کنند. در واقع با حرکت لایه های زمین و حرکت کردن مسیر های حرکتی پلازا یک چهره متغیر به خود خواهد گرفت که نه تنها جهت دعوت کنندگی گردشگران و میل به حرکت در سایت باشد بلکه پاسخگوی گرمای شدید تابستان و افزایش سطوح سایه انداز و کوران باد باشد و از طرفی سر پناهی جهت فصول بارندگی فراهم اورد. جهت دستیابی به اهداف پیش رو تصمیم به طراحی صورتی از فرم در سایت مذکور شدم که ماهیت خود را با ا تفاقات نظیر تغییر فصول تغییر خواهد داد. این راهکار با طراحی مسیر های متحرک خورشیدی تامین شده است و پلازایی را با نام دینامیک پلازا شکل داده است و ایستگاه های تعاملی در مابین این مسیرها جا نمایی شده است که توسط کاربران کشف و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.در واقع افراد و کاربران ذرات معلق در سایت می باشند که ایستگاه های تعاملی همچون آهن ربا این ذرات معلق را به خود جذب می کنند.

۷ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • این طرح فوق العادس

    پاسخ
  • کانسپت بسیار عالی داره،استفاده از دینامیک در پروژه نقطه عطف خوبی هست در پلازای شهری که با توجه به اقلیم مورد نظر استفاده شده است.

    پاسخ
  • بسیار عالی ،خلاقانه و کاربردی.موفق باشید

    پاسخ
  • استفاده از تکنولوژی در قالب یک پروژه معماری پاسخگو در این مقطع زمانی جای تحسین دارد موفق باشید

    پاسخ
  • خلاق و نو آورانه👌

    پاسخ
  • بنظرم در طراحی های شهری، مهمترین موضوعی که باید رعایت شود ایده تعامل اجتماعی و انسانی است که در طراحی فضاهای شهری باید تعاملات انسانی مورد استفاده قرار بگیرد.
    بنظرم چنین طرحهایی باید مورد توجه قرار بگیرن چون چنین ایده هایی میتونه شهرها را به فضایی بهتر برای زیستن تبدیل کنه.

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × چهار =

فهرست