طراحی میدان شهری (پلازا) بهارستان - جواد گنجی 1

آقای جواد گنجی

طراحی میدان شهری (پلازا) بهارستان - جواد گنجی - 2

به نام خدا

عنوان پروژه :

طراحی میدان شهری (پلازا) بهارستان

میدان شهری به آن دسته از فضاهای عمومی اطلاق می‌شود که در دل شهرها قرار دارند و در واقع، فارغ از ابعاد تجاری، صرفا کارکردی پاتوق‌گونه برای شهروندان دارند. میدانهای شهری عمدتا محل شکل‌گیری بخشی از خاطره‌های جمعی شهروندان هستند که در پاره‌ای از موارد، این خاطره‌ها می‌توانند شکل سیاسی نیز به خود بگیرند.

در حال حاضر تهران به عنوان یک ابر شهر و یک شهر بی دفاع به شدت نیاز به این فضا های شهری دارد. در حال حاضر وجود یک میدان شهری با کارکرد و کیفیت میدان نقش جهان اصفهان در محدوده نمونه های داخلی  و یا میدان سرخ مسکو در مقایسه با نمونه های خارجی در پایتخت ایران به شدت احساس نیاز میشود در سال های گذشته میدان امام حسین و میدان ولیعصر با همین هدف باز طراحی شده اند ولی به نظر می رسد موفق به مرتفع کردن این نیاز نشده باشند .پروژه طراحی میدان شهری در منطقه بهارستان یکی از پروژهای مهم شهری تهران است که ازسال ۱۳۷۶در بین پروژه های مهم شهری تهران قرار داشته و مطالعات و طرح های اولیه مجموعه نیز انجام گرفته است ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

ما در این پروژه سعی بر آن داشته ایم که با شناخت آثار تاریخی آن محدوده و بررسی نقشه ها و اسناد تاریخی این منطقه از تهران میدان را با حذف ساختمان های تجاری که به میدان الحاق شده اند و از نظر تاریخی فاقد ارزش هستند و به غلط در این میدان تاریخی جانمایی شده اند و موجب جدایی آثار مهم تاریخی از جمله عمارت مسعودیه ،عمارت نظامیه ،ساختمان قدیمی مجلس ، باغ نگارستان ، باغ بهارستان و مجموعه مدرسه و کتابخانه سپهسالار که روزی در کنار یکدیگر  قرار داشته اند و از این رو مقدمات تخریب بخشی از این آثار را فراهم کرده اند به یکپارچه سازی و احیاء این میدان تاریخی کمک کرده و سایت پروژه را جهت طراحی یک میدان شهری با توجه به نیاز ها و پتانسیل های موجود سایت آماده کنیم .

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده − پنج =

فهرست