طراحی سه واحد مسکونی در یک سایت - محمد مهدی زهره وند - 1

آقای محمد مهدی زهره وند

طراحی سه واحد مسکونی در یک سایت - محمد مهدی زهره وند - 2

به نام خدا

نام درس: طرح معماری ۲       دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند         استاد: آقای امیر قهرمان پوری         دانشجو: محمد مهدی زهره‌وند

موضوع: طراحی سه واحد مسکونی در یک سایت (به نحوی که هر یک ضمن حفظ استقلال خود به عنوان جزئی از یک مجموعه عمل می‌کند)

مشخصات سایت: زمین سه بر ۵۰*۱۰۰ در مجموع ۵۰۰۰ مترمربع – واقع در منطقه لواسانات (نزدیک به کمربندی)

الزامات طراحی:

  • طراحی سه فضای مستقل و متفاوت برای سه خانواده به نحوی که نیازهای روحی-روانی تک تک افراد خانواده را تامین کند:
    • خانواده۱: پدر ۶۸ ساله (بازنشسته)، مادر ۶۰ ساله (خانه‌دار)
    • خانواده۲: پدر ۵۴ ساله (عکاس)، مادر ۴۸ ساله (مدرس معماری)، فرزند پسر ۱۸ ساله (محصل موسیقی)
    • خانواده۳: پدر ۳۸ ساله (پزشک)، مادر ۳۵ ساله (پزشک)، فرزند دختر ۵ ساله، فرزند پسر ۳ ساله
  • درنظر گرفتن فضای مجزا برای فعالیت شغلی و اجتماعی هر یک از افراد خانواده
  • طراحی سایت و فضاهایی جهت استراحت، بازی کودکان، فضای سبز، فضای تجمع، پارکینگ، ورودی و نگهبانی

توضیحات (ایده، روند طراحی):

همانطور که از نام‌گذاری سایت پیداست کانسپت عملکردی، مکعب یا شکل هندسی چهارگوش می‌باشد. این شکل القا کننده حس آرامش و تسکین است زیرا خانه مفهومی گسترده‌تر از مسکن داشته و مجموعه‌ای از فعالیت‌های فردی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد. ضمنا به دلیل علاقه شخصی به شعر و ادبیات، برای کانسپت مفهومی ازشعر مربع (شعری که از هر دو جهت عمودی و افقی یکسان خوانده می‌شود) الهام گرفته شده. در نتیجه، طراحی فضاهای عمومی، مسیرهای عبور و مرور و فضاهای سبز و فضاهای مکث داخل سایت همگی از الگوی چهارگوش تبعیت می‌کنند. ضمنا سعی شده همانند تعریف شعر مربع ساختمان‌ها تا حد امکان به شکلی طراحی شوند که از هر سو یک تصویر واحد را به ذهن بیننده القا کنند. همچنین در طراحی فضاهای مختلف سایت از عناصر چهارگانه طبیعت (آب، هوا، آتش، خاک) بیشترین استفاده شده است.

خانواده شماره یک: با توجه به شرایط سنی ساکنین، توجه ویژه به خوانایی فضا و سهولت در دسترسی به ریزفضاها، گستردگی پلان در سطح و نه ارتفاع (جهت سهولت در تردد)، ایجاد حس نوستالژی با طراحی پلانی شبیه به خانه‌های قدیمی ایرانی با حیاط مرکزی و بکارگیری متریال آجر به صورت غالب، دعوت هرچه بیشتر از نور به داخل فضا با طراحی نورگیرهای سقفی خاص علاوه بر بازشوهای معمول (وجود نور فراوان و روشنایی مناسب از الزامات طراحی برای محل زندگی سالمندان می‌باشد)، طراحی فضای مطالعه و یک سوئیت اختصاصی برای میهمانان

خانواده شماره دو: مهم‌ترین شاخصه این سازه طراحی فضای کار مناسب با روحیات یک معمار و هنرمند عکاس و ترکیب آن با فضای مسکونی می‌باشد به نحوی که هریک استقلال خود را حفظ کرده و خللی در عملکرد دیگری ایجاد نمی‌کنند (تفکیک فضاهای عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی). ضمنا برای فرزند خانواده فضایی مستقل و مجزا جهت فعالیت در زمینه موسیقی و پاسخ به نیاز استقلال با توجه به شرایط سنی ایشان فراهم شده است. طراحی نمای قاب عکسی، بخش مکعب شیشه‌ای بیرون زده از ساختمان، نورگیرهای سقفی مربعی شکل، سوئیت میهمان در بالاترین سطح از سایر شاخصه‌های طراحی این ویلا می‌باشند. تعبیه سطوح کاربردی مختلف از جمله: حیاط، بهارخواب، بالکن، بالاخانه و بام یکی از دیگر از مواردی که در طراحی این ویلا به آن نگاه ویژه شده است.

خانواده شماره سه: وجود دو کودک در این خانه باعث بوجود آمدن پلانی خاص همراه با فضاهایی پیچیده و اسرارآمیز و درعین حال سرگرم کننده جهت کشف رویدادهای جدید و بجا گذاشتن خاطرات خوش کودکی و دعوت به پویایی و جنب و جوش گردید. علی‌رقم این پیچیدگی پلان به شکلی هوشمندانه مسقف شده به نحوی که نمای هوایی از این ساختمان تصویری دیگر به ما میدهد. طراحی مطب با دسترسی جداگانه و نزدیک به در ورودی سایت، سوییت اختصاصی میهمان با دسترسی به روف گاردن، تعبیه پاسیو و نورگیر در جاهای مختلف ساختمان جهت نورگیری هرچه مناسب‌تر، استخر، سونا و سالن ورزش اختصاصی از دیگر شاخصه‌های طراحی این ویلا می‌باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 + بیست =

فهرست