طراحی ساختمان تجاری با نمای انعطاف پذیر - مینا کاظمی - 1

خانم مینا کاظمی

از جمله راهکارهایی که با پیشرفت تکنولوژی به منظور تطبیق پذیری هرچه بیشتر بنا به کار گرفته می شود متحرک سازی نما و یا بخشی از آن است. پاسخی که در ضمن آن که ساختمانی پویا، جذاب و تنوع پذیر برای استفاده کنندگان و شهر ایجاد می کند، آسایش و صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. در این پروژه  سعی می گردد تا به معرفی معماری با نمای انعطاف پذیر پرداخته و به یک الگوی طراحی برای ساختمان تجاری دست خواهیم یافت.

هدف از استفاده از پوسته انعطاف پذیر ساختمان ایجاد انطباق هوشمند با توجه به شرایط محیطی و علاوه بر آن شاخص کردن نمای ساختمان به عنوان ساختمان تجاری است.

برای کنترل میزان نور و گرمای ورودی به ساختمان از طریق بازشو ها و پوسته ساختمان در مقیاس کوچکتر می توان از درختان خزان پذیر به عنوان فیلتر استفاده کرد حال در این مقیاس میتوان با الهام از این ویژگی نمای انعطاف پذیری طراحی کرد که قابلیت کنترل نو و گرما را در فصول و حتی ساعات مختلف از شبانه روز را به ما بدهد.

در ادامه با توجه به ایده درختان خزان پذیر به ترکیبی دست می یابیم متشکل از موتور هیدرولیکی که در ساختمان سازی مانند آسانسور کاربرد داشته است و سیستم تاشونده آنتنی که با توجه به نیاز و قابلیت آن طراحی شده.

با استفاده از سیستم تا شونده آنتنی که از آنتن اتومبیل الهام گرفته شده در ساعات و فصول مختلف می توان نور ورودی با ساختمان را با باز و جمع شدن کنترل کرد و به کاهش مصرف انرژی کمک بسزایی نمود.

علاوه بر آن ایده وید چرخشی در طرح به جذابیت فضای تجاری و نیز نورگیری سقفی کنترل شده کمک می کند.

همچنین در ضلع رو به رودخانه یک قسمت عقب نشینی متناسب با فرم به منظور استفاده از منظره رودخانه در نظر گرفته شده است که از طبقه سوم که فضای کافی شاپ و فورد کورت نیز در همان طبقه طراحی شده است به این فضای دسترسی وجود دارد.

در قسمت محوطه سبز جلوی مجتمع برای ایجاد جذابیت و استفاده از نور باغچه های در طبقه ی زیر زمین تعبیه شده که به صورت وید از سطح همکف دسترسی دیداری وجود دارد.

برای ارایه بهتر و مشخص تر شدن ویژگی های طرح انیمیشن واضحی موجود است که در صورت لزوم ارسال خواهد شد.

طراحی ساختمان تجاری با نمای انعطاف پذیر - مینا کاظمی - 2

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی اکبر غفاری
    ۱۹/۰۹/۱۳۹۸ ۵:۵۲ ب٫ظ

    ممنونم از شما خانم مهندس عزیز بغیر از این مورد مطالب دیگری هم در مورد نما های انعطاف پذیر دارید ؟ به چه شکل میتوانم از آنها استفاده کنم متشکرم

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − پانزده =

فهرست