بیوگرافی معمار سور فهن
سور فهن (۱۹۲۴-۲۰۰۹) در اروپا به عنوان یکی از با استعدادترین معماران نروژ شناخته شده بود. اکثر نویسندگان معماری فهن را در مکتب مدرنیست جای داده بودند اما او می گوید: “من هرگز خود را جزو مدرنیست ها تصور نمیکردم بلکه دنیای تصویری و مخالف بناهای یادبودی لوکوربوزیه و همچنین کارکردگرایی دهکده های کوچک شمال آفریقا برایم جذاب بود اما شما ممکن است بگویید که من در سایه مدرنیسم رشد کرده ام.”
فهن می گوید: “من همیشه فکر می کردم که از معماری سنتی نروژی فرار کرده ام اما خیلی زود فهمیدم که در همان زمینه فعالیت می کنم. نحوه تفسیر موقعیت پروژه، نور و مصالح ساختمانی با اصالت من رابطه نزدیکی دارند.”
فهن سال ۱۹۲۴ در کنگسبرگ نروژ متولد شد و مدرک خود را سال ۱۹۴۹ از دانشکده معماری اسلو گرفت.
او با معماران نروژی هم نسل خودش مثل نوربرگ-اسکولز، گرونگ، مژلوا و وسترلید، و یورن اوتزان (معمار دانمارکی که بعداً بخاطر طراحی خانه اپرای سیدنی در استرالیا شهرت یافت) سازمان معماران پیشرو اسلو نروژ را تشکیل داد که شاخه ای از کنگره بین المللی معماری مدرن در نروژ بود و تأثیر عمیقی در خلق معماری داشت که پایه و اساس محکمی در جنبش مدرن بوده اما با مواد و زبان خاص منطقه و زمان خودشان بیان شده بود.
فهن بورسیه تحصیلی دولت فرانسه را دریافت کرد که سال ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ به او اجازه زندگی در پاریس را داد.
وی سال ۱۹۵۸ بخاطر طراحی غرفه نروژی خود در نمایشگاه جهانی بروکسل بلژیک و سال ۱۹۶۲ بخاطر غرفه نوردیک در نمایشگاه دوسالانه ونیز مورد توجه بین المللی قرار گرفت.
وقتی از فهن درباره مهمترین بخش معماری اش سؤال شد او پاسخ داد که مهمتر از همه چیز ساخت چوبی یا بتونی بنا و هماهنگی، توازن و درست استفاده کردن از مواد است. او معماری زبره کاری را فراخوانده و به تفصیل می پردازد “ساخت بنا در طبیعتی کاملاً بکر مبارزه و حمله فرهنگ بر طبیعت است. من در این رویارویی می کوشم بنایی بسازم که مردم را از زیبایی محیط، دیدن ساختمان در آن محوطه و امید به کشف بیشتر زیبایی های آنجا آگاه تر کند.”
فهن نور را یکی دیگر از مصالح ساختمانی می داند که در هیچ جایی مثل غرفه نوردیک نمایشگاه دوسالانه ونیز آشکار نیست. این ساختمان در اطراف درختان در حال رشد و از دیوارهای مستحکم بتونی با سقف شفاف بتونی دو طرفه و دارای منافذی برای تنه های درخت ساخته شده است. شاخه های پر برگ درختان و طراحی تیرهای سقف برای پخش نور خورشید فضای درونی نمایشگاه را با نور لطیفی که به نوردیک شناخته شده مجهز کرده است.
موزه یخچالهای طبیعی فهن به عنوان نقطه عطفی در معماری معاصر مورد تمجید قرار گرفته است. این بنا روی دشتی قرار گرفته که توسط یخچالهای جاستادل در دهانه آبراهه (فیورد) فیرلند به وجود آمده اند. این موزه در مرکز چشم اندازی واقع شده که توسط سطح شیب دار کوه و آبراهه ای با یخچالی بالای آن شکل گرفته است. فهن می گوید زمانی که با قایق به محل موزه نزدیک می شوید بتن سفید موزه مانند صخره ای روی سطح شیبدار کوه بنظر می رسد. صخره هایی که روی تپه های چشم انداز اسکاندیناوی قرار گرفته همیشه برای من جذاب بوده اند و الهام بخش ساختن بتن شدند.
فهن از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ استاد معماری دانشکده اسلو بود. او به طور گسترده در دانشگاه واسا فنلاند، دانشکده معماری آرهو دانمارک، انجمن معماری استکهلم، دانشگاه تروندهایم، آزمایشگاه بین المللی معماری و طراحی در اروبینو ایتالیا و انجمن معماری لندن در اروپا سخنرانی کرده است. او همچنین در پاریس، اشتوتگارت آلمان، بارسلونا اسپانیا و رم سخنرانی کرده است. فهن در ایالات متحده استاد مدعو اتحادیه کوپر نیویورک، آکادمی هنرهای کرانبروک در بلومفیلد هیلز میشیگان، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه هاروارد، کرنل و ییل بوده است. اثر وی سال ۱۹۶۸ در موزه هنرهای مدرن به نمایش گذاشته شد.