دانشگاه آتی موسسه ی آموزش عالی هنر و معماری پارس - بهاره سادات موسوی فرد - 1

خانم بهاره سادات موسوی فرد

دانشگاه آتی موسسه ی آموزش عالی هنر و معماری پارس - بهاره سادات موسوی فرد - 4.4
دانشگاه آتی موسسه ی آموزش عالی هنر و معماری پارس - بهاره سادات موسوی فرد - 3.3
دانشگاه آتی موسسه ی آموزش عالی هنر و معماری پارس - بهاره سادات موسوی فرد - 2.2

بسم الله ارحن ارحیم

توضیحات تکمیلی طرح :

اساس طراحی بر مبنای  یک طراحی مفهوم گرا بود که برآن شدیم تا برای انتقال مفهوم دانشگاه هنر و معماری پارس که در کشور ایران و شهر تهران واقع است مفاهیم مرتبطی را در طرح به نمایش درآوریم. از کهن ترین و با اصالت ترین فرم هایی که در معماری ایرانی مشاهده می شود فرم طاق است که اگر چه امروزه همگان        می دانند که ایجاد فرم طاق دلیل سازه ای داشته است و معمار ایرانی در گذر زمان در تلاش برای ساخت سقف های مسطح تر بوده است اما نمی توان تکرار این فرم را در معماری مان نادیده بگیریم. متاسفانه امروزه طاقی را که معمار ایرانی آن را اختراع کرده است؛حتی در میان معماران امروزه مان نیز با نام طاق یونانی به کاربرده می شناسند .پس برای حفظ هر چه بیش تر تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی ایده ی طاق برگزیده شد.

بنا به خصوصیات سایت که تپه ای با ارتفاع میانگین دوازده متر بود؛ برای حفظ هر چه بیش تر بستر طبیعی زمین  عقب نشینی هایی از هر چهار طرف سایت صورت گرفت . همچنین برای انتقال کاربر به داخل ساختمانی که در نگاه اول باید یادآور طاق ایرانی می بود؛تنها برش عرضی کوچکی به تپه داده شد که بنا به پیش بینی ها اکثریت ورودی دانشجویان که عموما با وسایل نقلیه ی عمومی طردد می کنند از سمت جنوب شرقی بود، پس برای احترام به کاربر و دید هر چه بهتر به فرم طاقی شکل ساختمان ،تپه و هم چنین ساختمان برش زاویه داری خوردند که در طرح به خوبی مشخص است. هم چنین به دلیل پیش بینی ورودی سواره از سمت شمال غربی ، همین برش زاویه دار تکرار شد . که چنان چه در پلان مشاهده می شود؛ ورودی سواره و پیاده با حرکت مارپیچی با یکدیگر در ارتباط هستند.

از آنجایی که ایده ی طرح صرفا تکرار یک فرم قدیمی نبود؛ پس ساختمان متقارن نیست و برش زاویه دار طولی ساختمان تنها در یک ضلع طاق برای دید بهتر اکثریت ورودی دانشجویان(پیاده) ایجاد شده است.

۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • طراحی بسیار جالبی داشت.حفظ شکل طبیعی زمین واقعا عالی بود

    پاسخ
  • طرح بسیار زیبا بود. در عین حفظ فرهنگ معماری ایرانی، طراحی به شکلی بسیار زیبا و مدرن صورت گرفته است به خصوص که استفاده از چنین طرح و مفهومی در طراحی دانشگاه معماری بسیار پسندیده و مطلوب است. به امید اینکه شاهد طرح های بیشتری با مفهوم و ایده های اصیل ایرانی و متناسب با کاربری مشابه طرح موجود در کشور باشیم.

    پاسخ
  • طرح، زیبا و در عین حال با ارائه کامل و شفاف بود.طرح با اینکه ایده مفهوم گرا داشت اما در عین حال بسیار ساده پیاده سازی شده بود ، همچنین استفاده از مفاهیم معماری ایرانی در پروژه هایی ماننده طرح مذکور در دوره کنونی بسیار ضروری است. این طرح از جمله طرحهای خیلی خوب هست که در این مسابقه ارائه شده

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

فهرست