خانه مسکونی - میثم عارف - 1

آقای میثم عارف

خانه مسکونی - میثم عارف - 2

مقدمه: سکونت، مسکن، خانه

 خانه کهن ترین ، مهم ترین و حیاتی ترین فضای زیست انسان بوده است وشاید بتوان بیان کرد که تنها فضایی است که از برخی جنبه ها

 برای انسان و جوامع انسانی بلکه برای سایر جانوران نیز نقشی حیاتی و ضروری داشته است واژه سکونت به معنای اقامت کردن و سکنی گزیدن بوده و در ادبیات ما معانی آرامش و تسکین رانیز دربردارد. معنای این واژه در لغتنامه دهخدا چنین است. سکونت مفهومی گستردهتر از مسکن داشته و مجموعهای از فعالیتهای فردی – جمعی از یک سو و فعالیتهای اجتماعی – اقتصادی را از سوی دیگر دربر میگیرد.

 براساس درخواست استاد موضوع طراحی معماری۲ در این ترم، طراحی ۳ واحد مسکونی واقع در یک سایت است که هر یک ضمن حفظ

 استقلال خود، به عنوان جزیی از یک مجموعه عمل میکند. مهمترین هدف این پروژه، مرکزیت قرار دادن کانون خانواده به عنوان یک اصل و طراحی خانه ای که نیازهای روحی و روانی تک تک افراد خانواده را تامین کند.

مشخصات پروژه: خانواده ۱: پدر ۶۸ ساله )بازنشسته(، مادر ۶۰ ساله )خانه دار( خانواده ۲: پدر۵۴ ساله )عکاس(، مادر ۴۸ ساله )مدرس معماری(، فرزند پسر ۱۸ ساله )محصل موسیقی( خانواده ۳: پدر ۳۸ ساله )پزشک(، مادر ۳۵ ساله )پزشک(، فرزند دختر ۵ ساله، فرزند پسر ۳ ساله هر خانواده در واحدی

محل سایت : لواسان

ابعاد سایت: (٩۵*۵۵)

 خانه دیدار

مجموعه خانه دیدار از سه خانه مجزا تشکیل شده است که توسط فضایی مرکزی ( حیاط ) به یکدیگر متصل شده اند . کارکرد مهم حیاط مرکزی جمع شدن اعضای خانواده و دیدار آنها با یکدیگر و احیای سنت و خاطره خانه های ایرانی است .

ورودی اصلی با بخشیدن قسمتی از زمین به معبر عمومی ، هم به تعریف فضای متشخص ورودی کوشیده و هم به غنای بدنه شهری افزوده است . درختان دور تا دور دیوار نیز مانع ورود آلودگی صوتی و باعث محرومیت و ممانعت از دید به بنا میشوند . همچنین ورودی مجزای گالری که با تفکیک سطح سایت ، بخش خصوصی را جدا کرده است ، از دیگر تدابیر حفظ حریم زندگی خانوادگی بوده است .

مجموعه در عین اینکه دارای وحدت و یکپارچگی است، شخصیت منحصر به فرد هی یک از بناها متمایز از یکدیگر دیده می شود .( وحدت در عین کثرت)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × یک =

فهرست