آقای رضا صحنی

بیمارستان - رضا صحنی 4.4
بیمارستان - رضا صحنی - 3.3
بیمارستان - رضا صحنی - 2.2

مبانی نظری

مبنا و شالوده طراحی بر اساس حس آرامش و امید به زندگی شکل گرفته است.

که در پاراگراف زیر بیان میکنیم :

((  فرقی ندارد شاعر باشید و قلب را مرکز احساس بدانید و یا پزشک باشید و به آن به چشم یک پمپ بی احساس بنگرید ؛ آنچه در نگاه همه مشترک است زندگی است . ))

ما در این مجموعه سعی براین داشتیم تا بتوانیم زندگی را از طریق فضا و توده نشان دهیم و این حس را به تمام کاربران مجموعه که معمولا بیماران هستند انتقال دهیم .

علاوه براین سعی شد این حس را در تمام کارکنان و پزشکان القا کنیم تا باعث رفع خستگی شود و قسمتی از زندگی ایشان باشد و کار را بعنوان لذتی از زندگی تجربه کند.

در ابتدا سعی براین شد تا فضاهایی بعنوان حیاط که از عناصر اصلی معماری ایرانی میباشد طراحی شود تا توده ها بصورت یکپارچه از این حیاط ها استفاده کنند و این تجربه حس زندگی در تمام مسیرهای حرکتی اعم از درون بخشی و برون بخشی احساس شود و با استفاده از بازشوها و ریتم دادن به این بازشوها سعی شد در معماری داخلی این مجموعه جذابیت فضایی از طریق دید بصری ایجاد شود .

 علاوه براین سعی شد در طرازهای ارتفاعی حیاط ها بطور نامحسوس فضاهایی برای نشستن ایجاد شود که این فضاها مکانهایی برای گفتگو و مطالعه میباشد تا بار معنایی و حس آرامش در کاربران القا شود و از استرس و فکرمشغولی کاربران بکاهد و علاوه بر آن زمان های از دست کاربران صرف مطالعه و کتابخوانی شود .

این جداره های بسته ؛ نیمه باز و باز با استفاده از متریال  متفاوت بر جذابیت دید بصری و تباین در مسیر کیفیت داده است . بطوریکه فضای به داخل وارد میشود و جزیی از معماری داخلی میشود و این باعث حضور سه گانه انسان ؛ معماری و حرکت در پلان میباشد بطور یکه درک زمان احساس میشود. علاوه بر این در تمامی راهروها و مفاصل با ایجاد دیدهایی متفاوت سعی شد تا تصور فضایی ؛ تجربه فضایی و ارزش فضایی خاصی با توجه به کانسپت ایجاد شود.

در طراحی توده ها تصمیم براین شد که تمام توده ها به سه قسمت تقسیم شود تا توازن فضایی ایجاد شود بطوریکه حیاط های پروژه این سه قسمت را در بر گرفته اند .در ورودی هر سه قسمت طاق هایی با هندسه مربع که نشاندهنده ی هندسه زمین است و با متریال آجر طراحی شده تا علاوه بر حس دعوت کنندگی ؛ آرامشی را با توجه به جنس متریال و حوضچه های آب در هر ورودی به کاربران انتقال دهد .

قسمت شرقی پروژه به اورژانس و ارتوپدی تعلق گرفت زیرا به ورودی های پروژه نزدیک تر است و این باعث دسترسی آسان به این مکان های اضطراری می شود .

در قسمت مرکزی پروژه فضاها به دو قسمت تقسیم میشود :

قسمت اول که ورودی و لابی مجموعه است خود شامل فضاهایی مانند داروخانه ؛ فروشگاه و کافه کتاب در طبقه بالا میباشد. طراحی کافه کتاب در این قسمت به نوعی مرکزیت به بخش لابی و ورودی اصلی مجموعه میدهد که این باعث ایجاد تفکر و بیداری حسی به کاربران القا میکند .

در قسمت دوم قسمت های تشخیص قرار گرفته است تا دسترسی و خدمات یکسانی به قسمت های دیگر بدهد .

در قسمت غربی مجموعه تمامی کلینیک ها در طراز ارتفاعی بالاتری قرار گرفته که با دو حیاط ارتباط بصری برقرار میکنند .

که البته در ورودی این قسمت در طبقه بالا فضایی باز با ستون هایی از جنس آجر قرار گرفته است تا علاوه بر حس دعوت کنندگی از یکنواختی ورودی ها کاسته و ارزش فضایی به ورودی ها بدهد علاوه براین کلینیک های تمیز در طبقه بالا قرار دارد و راه دسترسی به این کلینیک ها از طریق مسیر پلکانی که از حیاط وروردی امکانپذیر است که خود نیز به حیاطی در طراز بالاتر دسترسی پیدا میکند که این حیاط مانند بامی سبز به نمای حجم ارزش میدهد و در ذهن کاربران حسی از آرامش و تجربه جدید راا القا میکند .

در لنداسکیپ و فضاسازی این مجموعه لاین ها واز فضای سبز و خطوطی از جنس سنگ مسیرهایی ایجاد میکند تا حیاط های مجموعه را بهم پیوسته کند.

در نمای مجموعه نیز با استفاده از اختلاف ارتفاع و نوع متریال سعی شد تا خط آسمان پروژه ارتباطی پیوسته ایجاد کند تا چشم بیننده در فضایی کاملی از مسیر حرکتی پروژه حس کند و این پیوستگی بیکپارچگی ذهنی در ذهن کاربران ایجاد میکند و این یکپارچگی باعث آرامش میشود و این آرامش همان معنای زندگیست .

 دسترسی:

ورودی اصلی مجموعه از بلوار ارشاد که دسترسی اصلی به مجموعه است در نظر گرفته شده که پس از ورود به سایت به دو ورودی مجزا به داخل ساختمان می رسیم . اول ،ورودی اصلی مجموعه که درست مقابل درب ورودی به سایت است .

دوم، ورودی کلینیک هادر ضلع غربی زمین که از طریق لاین پیاده محیط سایت به ان میرسیم. این ورودی با استفاده از    لند اسکیپ و فضاسازی باعث حس دعوت کنندگی میشود .

ورودی بخش اورژانس درضلع شرقی سایت است جهت تسهیل و تسریع دسترسی آمبولانس .

-انتهای ساختمان مایل در ضلع شرقی خروجی اضطراری منظور گردیده به جهت تسریع تخلیه ساختمان درمواقع اضطراری و ورود و خروج اضطراری وسایل نقلیه اعم از آتش نشانی و….

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × چهار =

فهرست