باز طراحی منظر شهری خیابان معالی آباد با رویکرد توسعه احیایی - مهسا سعیدی زاده نائینی - 1

خانم ها مهسا سعیدی زاده نائینی و سارا رحمانی

باز طراحی منظر شهری خیابان معالی آباد با رویکرد توسعه احیایی - مهسا سعیدی زاده نائینی - 2

باز طراحی منظر شهری خیابان معالی آباد با رویکرد توسعه احیایی

طرح ۲ ارشد معماری منظر

تهیه کنندگان:

سارا رحمانی

مهسا سعیدی زاده

یکی از مهم ترین مظاهر محیط درسکونتگاه های انسانی، منظر شهری است. عناصر بصری شامل مجموعه عناصری است که در زمینه های مختلف، نشان دهنده قابلیت های منظر یک حوزه مشخص بوده که موجب خوانایی و ارتقاء کیفیت منظر مجموعه می گردد و درنقشه ذهنی افراد دارای جایگاه خاصی برای کمک به جهت یابی و راهیابی در مجموعه است.

محور معالی آباد همجوار با سه لکه اکولوژیکی رودخانه خشک، کوه های دراک و باغات قصردشت شیراز است. متاسفانه در سال های اخیر باغات قصردشت دستخوش تغییراتی شده؛ به نحوی که بخش عظیمی از باغات به ساختمان سازی اختصاص یافته است. خرده اقلیمی که باغات نقش مهمی در ایجاد آن دارند، تنها در برخی از خیابان های مجاور باغات باقی مانده، ملموس است. با توجه به اطلاعات بدست آمده از بررسی های انجام شده درزمینه های اجتماعی، اقتصادی و بوم شناختی محور معالی آباد، توجه به موارد زیر حین طراحی و بازبینی اهمیت یافت؛ علاوه بر آن طراحی با در نظر گرفتن قصه مکان و مردم منطقه، درمان آسیب های گذشته، توجه به حال، دید به آینده و هوشمندسازی شهرهمراه بوده است.

  • مسیر حرکتی وسایل نقلیه دربازطراحی کلی با در نظر گرفتن مسیر تراموا، کاشت درختان سایه اندازدراطراف مسیر و ایجاد کریدوردید به سمت کوه های دراک همراه است. حرکت دوچرخه همراه با بافرمناسب و امن درطرفین خیابان درنظرگرفته شده است.
  • در لبه های خیابان کاربری های تجاری انبوه سبب اغتشاشات بصری درنما شده که با ایده طراحی نما و پوسته سبز سعی در هماهنگی بیشتر نماها، پوشاندن بخش های نامطلوب و کنترل نسبی آلودگی ناشی از خودروهای دیزلی شده است. علاوه بر ساماندهی نماها، در لبه و مقابل بخش تجاری، پارک های خطی در نظر گرفته شده است؛ به نحوی که فضای مکث و حرکت در پیاده راه ها برای عابران لذت بخش باشد.
  • تابش شدید آفتاب در لبه شمالی خیابان فضای طاقت فرسا و خالی از افراد را ایجاد کرده است که با ایده منظر مشارکتی و منظر مثمر مجموعه ای شکل می گیرد که توسط ساکنین مدیریت و نگهداری شده و تعاملات اجتماعی در کنار کاشت و برداشت محصولات بومی ایجاد می شود. ضمن اینکه در تمام طول این لبه درختان سایه انداز متناسب با اقلیم منطقه کاشته شده است.
  • در این محور سیستم نورپردازی به گونه ای است که موجب ارتقاء امنیت، جذب افراد به بخش تجاری و تقویت بعد اقتصادی می شود. همچنین نورپردازی هوشمند بوده و هماهنگ با زمان و نوع فعالیت ها طراحی شده است.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − چهار =

فهرست