بیوگرافی معمار آراتا ایسوزاکی
آراتا ایسوزاکی برنده جایزه سال ۲۰۱۹ پریتزکر در سال ۱۹۳۱ قبل از شروع جنگ جهانی دوم در اوئیتا، جزیره کیوشو ژاپن متولد شد. زمانی که هیروشیما و ناگازاکی بمباران شد او ۱۴ ساله بود، او با این تئوری موافق است که ساختمان ها گذرا بوده و باید احساس افرادی را که در حال عبور اطراف آنها هستند دلپذیر کنند. “وقتی که به اندازه کافی برای درک جهان بزرگ شده بودم، زادگاهم سوزانده شد. در سرتاسر ساحل هیروشیما بمب اتمی می افتاد و من درست نزدیک منطقه انفجار بزرگ شدم، خرابه هایی که هیچ معماری و ساختمانی و حتی یک شهر در آن وجود نداشت و تنها در محاصره سربازخانه ها و پناهگاه ها بودم. بنابراین اولین تجربه من در معماری فضایی عاری از معماری بود و من شروع به تفکر در این باره کردم که مردم چگونه می توانند خانه ها و شهرهایشان را بازسازی کنند.”
ایسوزاکی در سال ۱۹۵۴ از بخش معماری دانشکده مهندسی دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شد و حرفه خود را زیر نظر راهنمایی های کنزو تانگه برنده جایزه ۱۹۸۷ پریتزکر، آغاز کرد. او در سال ۱۹۶۳ پس از اشغال متحدان زمانی که ژاپن حاکمیت خود را به دست آورد، حرفه خود را با عنوان آراتا ایسوزاکی و همکارانش تاسیس و درمیان بلاتکلیفی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه در پی بازسازی تخریب جنگ جهانی دوم بود. “من برای پیدا کردن مناسب ترین راه برای حل این مشکلات نمی توانستم بر یک سبک واحد متمرکز شوم. تغییر و تنوع در کارم مداوم شد و به طور متناقض، همین تغییرات به سبک من تبدیل شد.” کار او به طور محلی و با ساختمان های بسیاری در زادگاهش شروع شد و به سرعت به فوکوئوکا، گونما، اوساکا و توکیو گسترش یافت. آثار برجسته ابتدایی اش کتابخانه پیش دانشگاهی اوئیتا (۱۹۶۲-۱۹۶۶ اوئیتا، ژاپن)، نمایشگاه ۷۰ جشنواره پلازا (۱۹۶۶-۱۹۷۰ اوساکا، ژاپن)، موزه هنر مدرن گونما (۱۹۷۱-۱۹۷۴ گونما، ژاپن) و موزه هنر شهری کیتاکیوشو، فوکوئوکا (۱۹۷۲-۱۹۷۴ فوکوئوکا، ژاپن) هستند.
ایسوزاکی چشم اندازی جهانی را جلوتر از زمان خود نشان داد و گفتگو بین شرق و غرب را تسهیل کرد. او در دهه ۱۹۸۰ با اولین طرح خارج از کشورش که موزه هنر معاصر لس آنجلس (۱۹۸۱-۱۹۸۶ کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا) بود به عنوان رهبر بین المللی معماری معروف شد. از دیگر آثار برجسته بین المللی او از میان ۱۰۰ پروژه اش می توان پالائو سنت جوردی (۱۹۸۳-۱۹۹۰ بارسلونا، اسپانیا) طراحی شده برای بازی های المپیک تابستانی ۱۹۹۲؛ ساختمان تیم دیزنی (۱۹۸۷-۱۹۹۰ فلوریدا، ایالات متحده آمریکا)؛ مرکز فرهنگی شنژن (۱۹۹۸-۲۰۰۷ شنژن، چین)؛ پالا آلپیتور (۲۰۰۲-۲۰۰۵ تورین، ایتالیا) استادیوم هاکی روی یخ برای بازی های المپیک زمستانی ۲۰۰۶؛ آکادمی مرکزی هنرهای زیبا، موزه هنر (۲۰۰۳-۲۰۰۸ پکن، چین)؛ برج آلیانز(۲۰۰۳-۲۰۱۴ میلان، ایتالیا)؛ مرکز کنوانسیون ملی قطر، (۲۰۰۴-۲۰۱۱ دوحه، قطر)؛ تالار سمفونیک شانگهای (۲۰۰۸-۲۰۱۴ شانگهای، چین)؛ و موزه استانی هونان (۲۰۱۱-۲۰۱۷ چانگشا، چین) را نام برد.
ایسوزاکی در دهه ۱۹۶۰ شهری در آسمان (۱۹۶۲ توکیو، ژاپن) رویاپردازی کرده بود که طرحی آینده نگرانه برای شینجوکو با لایه های بلند ساختمان، اقامتگاه ها و حمل و نقل در بالای سطح شهرقدیمی بود و پاسخی به نرخ سریع شهرنشینی محسوب میشد. ایسوزاکی با پیشرفت های اخیرش در چین و خاورمیانه برنامه های غیر واقعی خود را برای طراحی شهرها در توسعه اقتصادی ادامه داد. او از طریق نوشته های انتقادی و به عنوان عضو هیئت داوران برای رقابت های معماری نقش مهمی در تحقق مفاهیم برای معماران جوان سراسر جهان ایفا کرده است. در کنار ساختمان های نمادینش کارهای دیگر او طی شش دهه: فلسفه، هنر تجسمی، طراحی، موسیقی، فیلم و نمایش اند.
او برنده جایزه سالانه موسسه معماری ژاپن برای کتابخانه پیش دانشگاهی اوئیتا (۱۹۶۷ ژاپن) و موزه هنر مدرن گونما (۱۹۷۵ ژاپن)، اداره هنر و صنایع دستی (۱۹۹۷افسر،فرانسه)، مدال طلای موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی (۱۹۸۶ بریتانیا)، برنده شیر طلایی به عنوان کمیسیونر غرفه ژاپن در نمایشگاه معماری ونیز (۱۹۹۶ایتالیا)، سفارش خدمات شهروندان ساختمان گران کروز (۱۹۹۷ اسپانیا)، سفارش افتخار جمهوری ایتالیا (۲۰۰۷ ایتالیا)، جایزه دستاوردهای ممتاز مادام العمر نمایشگاه فلورانس لورنزو (۲۰۱۷) بوده است. او عضو افتخاری آکادمی سلطنتی هنر (۱۹۹۴)، آکادمی هنر و ادبیات آمریکا (۱۹۹۸) و عضو آکادمی هنر ژاپن (۲۰۱۷) بود. او در سال ۱۹۷۹ عضو هیئت داوران اولین جایزه پریتزکر شد و برای پنج سال آن را ادامه داد.
نمایشگاه های آثار ایسوزاکی شامل: معماری سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ در موزه هنر معاصر لس آنجلس (کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا) و گالری ایستگاه توکیو (توکیو، ژاپن)؛ آراتا ایسوزاکی: آثار معماری در موزه بروکلین (نیویورک، ایالات متحده آمریکا)، گالری هنر مدرن، شهرداری بولونیا (بولونیا، ایتالیا)، موسسه معماری هلند (روتردام، هلند)، موسسه ملی معماری بریتانیا (لندن ، انگلستان)، موزه میرو (بارسلونا، اسپانیا) و مونی لازارستون (تسالونیکی، یونان)؛ آراتا ایسوزاکی: دخمه پرپیچ و خم الکتریکی در قلعه ریوولی، موزه هنر معاصر (تورینو، ایتالیا) و موزه هنرهای معاصر سرآلوس (پورتو، پرتغال)؛ و آثار ساخته نشده آراتا ایسوزاکی در آکادمی مرکزی هنرهای زیبا (پکن، چین)، مرکز نمایشگاه شهری شهر شانگهای (شانگهای چین) و موزه هنر گوانگدونگ (گوانگژو، چین) هستند.
ایسوزاکی استاد مدعو دانشگاه های ایالات متحده از جمله: دانشگاه کلمبیا، نیویورک (نیویورک، ایالات متحده آمریکا)؛ دانشگاه هاروارد (کمبریج، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا) و دانشگاه ییل (نیوهیون، کنتیکت، ایالات متحده آمریکا) بوده است. او در اوکیناوا مستقر است و دفاتر کارش در ژاپن، چین، ایتالیا و اسپانیا هستند.