اقامتگاه کوهستانی برای کوهنوردان با رویکرد معماری پایدار - ثنا وحدتی - 1

خانم ثنا وحدتی

اقامتگاه-کوهستان--ثنا وحدتی

اقامتگاه کوهستانی برای کوهنوردان با رویکرد معماری پایدار

سایت پروژه:کانی شفا-آبیدر سنندج

در این پروژه نحوه قرارگرفتن بنا از خانه های بومی منطقه کردستان یعنی خانه های منطقه اورامان که خانه های پلکانی هستند الهام گرفته شده و همچنیین شکل بنا هم از تله کابین.

سایت پروژه روبه شمال شرقی قرار دارد به دلیل اینکه اتاقها از نورمطلوب جنوب استفاده کنند و در زمستان از هدر رفت انرژی برای گرم کردن اتاق ها جلوگیری شود ساختمان با کمی زاویه روبه جنوب قرار داده شده ( شمال شرقی -جنوب غربی ).

قسمتهایی از ساختمان بخصوص فضاهای عمومی و پر رفت و آمد که محل تجمع کوهنوردان است در دل زمین دفن شده تا از گرمای زمین بهره ببرد.

سیرکولاسیون پله ها از پله های امیریه (پارک جنگلی آبیدر سنندج) الهام گرفته شده،مسیر پله ها در داخل ساختمان حسِ کوهنوردی را القا میکند.

قاب پنجره ها  به شکل توپوگرافی منطقه دفرمه شده و همچنین دندانه دار شدن قاب میتواند به عنوان آبچکان برای پنجره ها کاربرد داشته باشد.

برای تامین آب شرب از کانی نزدیک بنا وهمچنین برق از پنل خوشیدی استفاده میشود.

متریال استفاده شده بتن اکسپوز است که برخلاف برخی از مصالح ساختمانی دوام و طول عمر زیادی دارد همچنین بتن اکسپوز به حال طبیعت مضر نیست و موفق به دریافت رتبه (ال ای ای دی) شده به این معنی که دوستار طبیعت میباشد و جز مصالح ساختمانی سبز است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − ده =

فهرست