هرتسوگ و دمورن 1

بیوگرافی معماران هرتسوگ و دمورن

شرکت معماری هرتسوگ و دمورن یک شرکت معماری سوئیسی است که در سال ۱۹۷۸ در بازل سوئیس تاسیس شد. کارهای ژاک هرتسوگ (متولد ۱۹۵۰) و  پیر دمورن (متولد ۱۹۵۰) بنیانگذاران و همکاران ارشد شرکت کاملاً مشابه هم بود و هر دو در موسسه فن آوری فدرال سوئیس در زوریخ تدریس می کردند. شهرت آنها بیشتر به خاطر تبدیل نیروگاه عظیم برق ساحلی لندن به خانه جدید موزه هنر مدرن تیت (۲۰۰۰) می باشد. ژاک هرتسوگ و پیر دمورن از سال ۱۹۹۴ استادان مدعو دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد و از سال ۱۹۹۹ استادان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ بوده اند.

هرتسوگ و دمورن در حرفه خود با طراحی خانه آبی اوبرویل سوئیس (۱۹۸۰)، خانه سنگی تاول ایتالیا (۱۹۸۸)؛ و آپارتمانی در امتداد دیوار مشترک بازل (۱۹۸۸) توجه بین المللی را به خود جلب کردند. پروژه موفق شرکت ذخیره سازی ریکولا در لافن سوئیس (۱۹۸۷) بوده و شهرتشان در ایالات متحده حاصل طراحی کارخانه شراب سازی دامینس در یونتویل کالیفرنیا (۱۹۹۸) بود. گالری گوتز مجموعه ای خصوصی از هنر مدرن در مونیخ (۱۹۹۲) بوده که در راس موزه های بین المللی مثل موزه کوپرمال برای مجموعه گروس در دویسبورگ آلمان (۱۹۹۹) قرار گرفته است.

هرتسوگ و دمورن در بسیاری از پروژه های خود با هنرمندان همکاری داشتند و نمونه برجسته این همکاری با رمی زوگ، توماس روف و مایکل کریگ مارتین است. مشارکت طولانی مدت هرتسوگ و دمورن موجب تاسیس یک دفتر حرفه ای با بیش از ۱۲۰ نفر از سراسر جهان شد. شرکت هرتسوگ و دمورن علاوه بر مقرشان در بازل، دفاترشان در لندن، مونیخ و سانفرانسیسکو قرار دارد و هرتسوگ می گوید: “ما به صورت تیمی کار می کنیم اما تیم ها دائمی نیستند. ما تیم ها را باشروع پروژه های جدید دوباره مشخص می کنیم. تمام کارها از مذاکرات من و پیر و همکاران دیگری مثل هری گوگر و کریستین باینس وانگر حاصل می شوند. کار با گروه های مختلف استعدادهای مختلفی برای دستیابی به بهترین نتایج رقم می زند و محصول نهایی تیم، معماری هرتسوگ و دمورن نامیده می شود. “

هرتسوگ و دمورن بیوگرافی

بیانیه بنیاد هنگام اعطای جایزه

دو معمار سوئیسی برنده های جایزه معماری ۲۰۰۱ پریتزکر شدند

ژاک هرتسوگ و پیر دمورن دو معمارسوئیسی بودند که برنده های جایزه معماری ۲۰۰۱ پریتزکر شدند. آنها هر دو سال ۱۹۵۰ در بازل به دنیا آمده و پس از آن در مدارس یکسانی به تحصیل پرداختند. شغل آنها تقریبا شبیه هم بوده و همین امر باعث شد در سال ۱۹۷۸ شرکت معماری هرتسوگ و دمورن را تاسیس کنند. بیشترین دلیل مشهور شدنشان بخاطر تبدیل نیروگاه عظیم ساحلی رود تیمز در لندن به گالری جدید موزه هنر مدرن تیت بود که مورد ستایش فراوان همکارانشان و رسانه‌ها قرار گرفت.

آنها کارخانه شراب سازی مزرعه ناپا کالیفرنیا را در ایالات متحده طراحی کردند که از دیواری از سنگ های محصور در شبکه فلزی و بدون سیمان ساخته شده و در حال حاضر مشغول ساخت اقامتگاه کراملیچ و مجموعه رسانه در این منطقه هستند. سه پروژه دیگر هرتسوگ و دمورن در ایالات متحده طراحی اردوگاه های پرادا در نیویورک، موزه جدید دویانگ (روزنامه نگار و تاجر آمریکایی) سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۴، وتوسعه مرکز هنر واکر مینیاپولیس در سال ۲۰۰۵ بود.

 هرتسوگ و دمورن پروژه های دیگری از جمله اقامتگاه ‌ها، آپارتمان‌ ها، کتابخانه ‌ها، مدارس، مجتمع ورزشی، استودیوی عکس، موزه ها، هتل‌ ها، ساختمان های اداری راه آهن و همچنین ساختمان های دفتری و کارخانه در انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و البته در زادگاهشان سوئیس ساخته اند.

کارخانه قرص ریکولا و ساختمان ذخیره سازی شهر مولووز فرانسه بخاطر دیوار های شفاف منحصر به فردی که موجب تابش نور دلپذیری در فضای کاری ‌می‌شود در میان سازه های آنها برجسته شده اند. ساختمان متصدی علائم راه آهن بازل در سوئیس دارای نمای بیرونی از نوار های مسی است که در مکان های خاصی پیچیده شده تا نور روز را جذب کنند. کتابخانه دانشگاه فنی ابرزوالد در آلمان دارای ۱۷ نوار افقی با تصاویر ابریشمی نمادین چاپ ‌شده روی شیشه و بتن است. آپارتمان شوتزمتراس در بازل نمایی از یک خیابان درخشان است که با پرده ای متحرک از شبکه سوراخ دار پوشیده شده است. نام بردن لیست کاملی از همه پروژه های ساختمانی برجسته هرتسوگ و دمورن در اینجا غیرممکن است.

در حالیکه سازه های منحصر به فرد هرتسوگ و دمورن قطعا تنها دلیل انتخابشان به عنوان برندگان جایزه ۲۰۰۱ نیست، جورج کارتر براون رئیس هیئت داوران جایزه پریتزکر اظهار داشت: “تاکنون تاریخ معماری چنین معمارانی را ندیده است که تخیل و استعداد را در پوشش معماری بیان کرده باشند.”

توماس جی پریتزکر رئیس بنیاد هایت از انتخاب هیئت منصفه برای برنده های سال ۲۰۰۱ گفت: ”  هیئت منصفه پیش از این یک بار دیگر در سال ۱۹۸۸ به مناسبت دهمین سالگرد جشنواره پریتزکر، جایزه را به دو معمار اهدا کرده بود. هیأت منصفه معتقد بود که توانایی ها و استعدادهای این دو معمار در ارتباط با هم کامل می شوند. کار آنها نتیجه یک همکاری طولانی مدت بوده و هر دو به یک میزان قابل احترام هستند. “

مراسم رسمی بزرگترین افتخار معماری جهان  ۷ می ۲۰۰۱ در مانتیسلو توماس جفرسون (خانه شخصی و آرامگاه او) در شارلوتزویل ویرجینیا برگزار شد. در این مراسم به هرتسوگ و دمورون یک کمک هزینه ۱۰۰،۰۰۰ دلاری و به هر یک مدال برنزی اهدا شد. آنها اولین برنده های اهل سوئیس و ۲۴ و ۲۵ امین برنده جایزه پریتزکر از زمان پایه گذاری جایزه در سال ۱۹۷۹ بودند. سال ۱۹۸۸ تنها سالی بود که هیئت داوران گوردون بانشفت از ایالات متحده و اسکار نیمایر از برزیل را به عنوان برنده های یک سال انتخاب کردند. انتخاب هرتسوگ و دمورن به ترند ۹ ساله برندگانی از جامعه بین المللی تبدیل شده است. در واقع تعداد معماران انتخاب شده از کشورهای دیگر برای جایزه به طور متوسط بیشتر از برندگان ایالات متحده بوده و نسبت ۱۸ به ۷ دارند.

بیل لیسی معمار و رئیس دانشگاه ایالتی نیویورک در پرچس و مدیر اجرایی جایزه پریتزکر تقدیرنامه هیئت منصفه را اینگونه نقل کرد: “معماری ژاک هرتسوگ و پیر دمورن تلفیقی هنری از یک حرفه قدیمی با رویکردی جدید از قابلیت های فنی قرن است. اصالت اروپایی هردو معمار با تکنولوژی روز و معماری خلاقانه ترکیب شده تا متناسب با نیازهای مشتریانشان باشد. “

ایدا لوئیس هاستابل منتقد معماری و عضو هیئت منصفه در مورد هرتسوگ و دمورن گفت: “آنها سنتهای مدرنیسم را به سادگی ابتدایی اصلاح کرده و مواد و ظواهر را با کشف روشها و تکنیک های جدید تغییر می دهند”.

کارلوس جیمنز استاد معماری دانشگاه رایس هیوستون و یکی دیگر از اعضای هیئت منصفه گفت: “یکی از جذابترین جنبه های کار هرتسوگ و دمورون توانایی آنها در متحیر ساختن بیننده است.”

جورج سیلوتی رئیس دپارتمان معماری دانشگاه هاروارد اظهار داشت “…همه کارهایشان کیفیت های پایداری مثل دقت مفهومی، شفافیت صوری، شاخص احتمال و جزئیات و مهارت بی نظیری را در ارتباط با بهترین معماری سوئیسی حفظ کرده اند.”

هرتسوگ و دمورن بیانیه

نمونه کارهای هرتسوگ و دمورن

نمونه کار هرتسوگ و دمورن 4
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 8
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 3
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 7
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 2
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 6
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 1
نمونه کار هرتسوگ و دمورن 5

مترجم خانم فهیمه سادات ترابی، برای تماس به صفحه تلگرام مترجم مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 + 4 =

فهرست