هتل بندر کنگ - شهاب الدین فتحی - 1

آقای شهاب الدین فتحی

هتل بندر کنگ - شهاب الدین فتحی - 2

بسمه تعالی

                                                                                                     شرح طرح

طرح دیگری شروع شد، از قرار طراحی هتلی چند طبقه برای بندر کنگ، منطقه ای تاریخی با فرهنگی غنی در همجواری خلیج همیشه فارس بود.

عواملی که در طراحی این هتل می‌توانست از اهمیت زیادی برخوردار باشد با ذکر موارد برای شما شرح میدهم:

  1. توجه به اقلیم که از هیچ طرحی در معماری جدا نمی شود و در این سایت با اقلیم گرم و مرطوب این نکته از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

 برای ایجاد فضای قابل سکونت در این منطقه راه حل هایی مانند ایجاد کوران هوا، ایجاد فضاهای پر و خالی، سایه اندازی و استفاده از پوسته ها در نما می تواند راهگشا باشد که در طراحی این هتل لحاظ شده است.

  1. توجه به بستر تاریخی سایت که باید این طرح به حفظ آن کمک بیشتری کند. سعی شد بنایی طراحی شود مخصوص کنگ که هر جایی برای هر بستری قابل اجرا نباشد، همچنین در حین همخوانی با بستر تاریخی امکانات مدرن را در خود جای دهد.

 از عناصر معماری کنگ میتوان از حیاط مرکزی، طاق ها، ساباط ها در میان حیاط خانه ها، رنگ سفید و ساده بناها و بادگیرهای کنگی یاد کرد که به  تشریح در روند طراحی، طریقه استفاده  هر کدام از این عناصر در طراحی هتل ذکر شده است.

  1. جلوگیری از اختلاف طبقاتی میان اهالی منطقه و ساکنان هتل که برای این منظور می توانستیم امتیازاتی با ایجاد این هتل به اهالی کنگ بدهیم.

 بدین منظور سعی شد المانی برای کنگ محسوب شود و با توجه به تردد کشتی ها و قایق ها این امر از اهمیت چندانی می‌توانست برخوردار باشد و دیگر فضاهایی مانند فضایی جمعی و نمایشگاهی در پناه آفتاب با دید مطلوب، واحدهای تجاری، رستوران، تالار و سالن اجتماعات که از فضاهای ضروری برای کنگ محسوب می‌شد.

 ابتدا برای شروع طراحی برای استفاده از باد مطلوب منطقه و استفاده بهتر از منظره ساحلی که در کنار آن قرار گرفتیم، بنا را به موازات دریا گستراندیم که این امر نیز برای انتقال بار ساختمان به زمین نیز تأثیر مطلوبی داشت.  طبقات را بالا بردیم و سه طبقه اول را برای خدمات و فضاهای عمومی در نظر گرفتیم(فضاهای لابی و اداری و خانه داری هتل، رستوران، تالار، سالن اجتماعات و نمایشگاه) و هر طبقه روی آن برای واحدهای سکونتی در کنار نظرگاه ها، فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی.

 مرحله بعدی ایجاد ورودی دعوت کننده و درخور بود که خود به فضای جمعی و نمایشگاهی در پناه آفتاب تبدیل شد که ورودی‌های هتل، رستوران، سالن اجتماعات و نمازخانه از آن منشعب میشد.

طبقات سکونتی به دو قسمت تقسیم شد که سرویس دهی بهتر صورت گیرد و میان طبقات، نظرگاهی عمومی برای ساکنین در پناه آفتاب تبدیل شد که این از عنصر معماری ساباط کنگی الهام میگرفت.

 برای ۲ قسمت سکونتی شرقی و غربی وویدهایی یکی در میان برای طبقات در نظر گرفتیم که حس حیاط های مرکزی خانه های کنگی را القا میکرد، خود موجب شد بتوانیم پنجره هایی به داخل بنا بدهیم که در حین سایه بودن از نور و تهویه بهره گیرد.

با ایجاد فضاهای پر و خالی میان بخش های سکونتی، ساختمان را پوک کردیم تا هوا بهتر جریان پیدا کند(ایجاد کوران هوا) که خود فضاهای نیمه خصوصی را برای هر کدام از طبقات فراهم میکرد.

مدول‌هایی بدست آمد که با جلو و عقب بردن آنها سایه اندازی به حداکثر رسید. همچنین سقف طبقاتی که بیشتر در معرض آفتاب بود تاقی شکل شد و با افزودن عناصر معماری کنگ مانند طاق ها و رنگ سفید بنا، پیوند میان بنا و بستر بیشتر شد. همچنین سطوح جلو آمده بنا که بیشتر در معرض آفتاب قرار داشت با اضافه کردن پوسته های مشبک آرام گرفتند.

در نهایت به بنایی رسیدیم که با سایه اندازی ها و کوران هوا و… پاسخ گوی اقلیم گرم و مرطوب کنگی باشد و با احترام به معماری و فرهنگ کنگ پیوندی میان بنا و بستر تاریخی کنگ ایجاد کنیم تا منحصر به کنگ باشد و به اصطلاح “هرجایی” نباشد. همچنین با نگاهی المان گونه و با توجه به خط آسمان کنگ که بادگیرهای کنگی آن را منحصر به فرد کرده اند امضایی بر روی سواحل کنگ بزنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یازده − 7 =

فهرست