معماری کلاسیک و ۲۰ مورد پر بازدید

AD Classics برخی از بزرگ‌ ترین ساختمان‌ های گذشته ( معماری کلاسیک ) را که الها‌‌م‌ بخش و شکل‌ دهنده معماری امروزی است به شما ارائه میدهد. در ۱۱ سال تجربه Arch Daily، بیش از ۲۰۰ مورد کلاسیک منتشر شده و برای این مطلب، ما حدود ۲۰ تا از پربازدید ترین طرح‌ های AD Classics تا به امروز را برای شما جمع‌ آوری کرده‌ایم.

در این جمع ترکیبی از معماری های نمادین تاریخی و مدرن، از ۲۰ طرح پر بازدید و برتر از سبک های معماری قرار دارد.

1- معماری کلاسیک

معماری کلاسیک و ۱۰ طرح اول

۱- Habitat 67

توضیحات: Habitat 67 به عنوان غرفه کانادایی برای نمایشگاه جهانی ۱۹۶۷ طراحی شد و به عنوان یک راه‌ حل تجربی برای خانه سازی با کیفیت در فضاهای شهری شلوغ ارائه شد. شرکت Safdie، امکان استفاده از واحد های مدولار پیش ساخته را برای کاهش هزینه‌ های خانه‌ سازی و اجازه یک تیپ‌ شناسی خانه‌ سازی را که امکان جمع‌ آوری شاخص‌ های کیفی یک خانه روستایی را در ساختمان بلند شهری میدهد، بررسی کرد. این پروژه از ۳۵۴ مدول کاملاً پیش‌ ساخته یکسان یا جعبه‌ های روی‌ هم جمع‌ شده در ترکیب‌ های مختلف و متصل‌ شده با کابل‌ های فولادی ساخته شد.

۲- Salk Institute

توضیحات: لوئییس کان عهده‌ دار تاسیس و ساخت یک مرکز تحقیقاتی بیولوژیک در یک سایت زیبا در La Jolla در سواحل اقیانوس آرام شد. جوناس سالک، کسی که واکسنی برای فلج اطفال کشف کرده بود و پروژه را به کان داده بود، مصمم بود که طراحی برای این موسسه جدید باید جنبه‌ های علوم انسانی را در بر داشته باشد. سه منطقه باید به صورت جداگانه میبودند و همگی از ضلع غربی مشرف به اقیانوس میبودند: خانه ملاقات، روستا و آزمایشگاه‌ ها.

۳- ویلای ساویه

توضیحات: Village Savoye طرحی از لوکور بوزیه، یکی از مهم‌ ترین نقش‌ ها را در معماری مدرن قرن ۲۰ داشت. لوکور بوزیه، معماری “پنج نقطه” را به وجود آورد:

۱- ستون‌ ها ساختمان را از روی زمین بلند میکنند.

۲- بام مسطح و باغ روی بام

۳- پلان آزاد

۴- پنجره‌های طویل و سرتاسری

۵- نمای آزاد، کف‌ها و دیوارها به صورت کنسول. و آن‌ ها را برای اولین بار در این پروژه ارائه کرد.

Villa Savoye، پیشه معمار رادگرگون کرد و همچنین قوانین “نوع جهانی” به عنوان یکی از مهم‌ ترین معماری‌ های تاریخ شد.

۴- خانه آبشار

توضیحات: فرانک لوید رایت، بعد از درخواست کارفرما ها برای ساخت یک خانه آخر هفته در منطقه کمپینگ Bear Run Nature، پروژه آبشار (Fallingwater) را طراحی کرد تا تعریفی دوباره برای ارتباط بین انسان، معماری و طبیعت ارائه کند. رایت، به جای ساختن یک خانه در مواجهه با عقب نشینی آبشار مطابق درخواست کارفرما، طراحی خانه را با خود آبشار در هم آمیخت، و آن را دقیقاً روی آبشار قرار داد تا به عنوان بخشی از محل زندگی مشتری باشد.

۵- موزه هنر کیمبل

توضیحات: موزه هنر کیمبل یک سازه مدرن با جزئیات احیاگر، کمبود تزئینات، بتن و استفاده از نور طبیعی است. طاقچه‌ های بشکه‌ ای مشخص آن با حاشیه نورگیر شیشه-پلکسی با بازتابنده‌ های آویزان آلومینیوم سوراخ شده در زیر آن، روشن کننده طاق‌ های بتنی و آثار هنری نشان داده شده در زیر است.

۶- ساختمان Seagram

توضیحات: یک ساختمان اداری ۳۸ طبقه در خیابان پارک اولین تلاش معمار در ساخت‌ و ساز های ساختمان‌ های بلند بود. طراحی Mies یک استاندارد برای آسمان‌ خراش‌ های مدرن تنظیم کرد، که یک پیوستگی منومنتال از برنز و شیشه تیره بود، با ترکیبی از سطح گرانیتی بزرگ از میدان زیر آن.

۷- پاویون بارسلونا

توضیحات: نام ابتدایی آن پاویون ژرمن (آلمانی) است، این پاویون نمای آلمان بعد از جنگ جهانی اول بود، جلوه گر فرهنگ مدرن کشور که همچنان ریشه در تاریخ کلاسیک آن داشت. طراحی براق آن با مصالح طبیعی غنی ترکیب شده بود، و پیشه Mies را به جلو میبرد، همان‌ طور که مدرنیسم معماری را هم جلو برد.

۸- دیوار قرمز

توضیحات: معادل اسپانیایی برای “دیوار قرمز”، La Muralla Roja است که یک پروژه خانه‌ سازی است که معماری منطقه عربی مدیترانه را نشان می‌دهد. دیوارها به شکل یک قلعه هستند که بر روی صخره‌ های سنگی پدیدار شده‌ اند. نما های بیرونی و درونی با رنگ‌ های جسورانه پوشیده شده‌ اند تا با طبیعت کنتراست داشته یا خلوص آن را تکمیل کند.

۹- Unite d’Habitation

توضیحات:  بعد از جنگ جهانی دوم که نیاز به خانه‌ سازی به شدت زیاد بود،  این پروژه اولین پروژه با مقیاس بزرگ برای لوکوربوزیه بود. معمار روی زندگی جمعی برای تمام ساکنین تمرکز کرد تا خرید، بازی و زندگی در یک “شهر باغچه‌ ای عمودی” را تجربه کنند.

۱۰- مدرسه باوهاوس

توضیحات: موسسه باوهاوس توسط گروپیوس به عنوان ابزاری برای اجرای یک فرم جدیدی از طراحی با ترکیب معماری، هنر، تیپوگرافی، صنعتی، گرافیک و طراحی داخلی ایجاد شد. به دلیل نارضایتی مداوم سیاسی، مدرسه مجبور به حرکت از وایمار به دیساو شد، یک تغییر که منجر به تغییرات جزیی در شکل اصلی امکانات شد. گروپیوس، ایده خود از ساخت یک کار کلی از معماری کامپوزیت (ترکیبی)  را با گنجاندن کارهای دانش‌آموزان در معماری مدرسه نمایان کرد.

معماری کلاسیک و ۱۰ طرح دوم

۱۱- پلان مستر برای Chandigarph

توضیحات: در میانه قرن بیستم، دولت پنجابی انتخاب شد تا یک پایتخت نو بسازد تا یک تصویری از مدرنیته و پیشرفت را به تصویر بکشد. ابتدا، دولت این پروژه را به معمار امریکایی به نام آلبرت مایر و همکارش به نام ماتیو نوویکی داد، اما وقتی نوویکی ناگهان در یک تصادف در آگوست ۱۹۵۰ مرد، مایر از پروژه انصراف داد. سپس لوکوربوزیه به عنوان مسئول توسعه‌ های بعدی و جزئیات نقشه اولیه که قبلاً توسط معماران قبلی انجام شده بود، انتخاب شد، اما به جای پر کردن نقص های پلان قبلی، این طرح را به یک تصویر واضحی از استایل معماری خودش تغییر داد.

۱۲- کلیسای نور

توضیحات: کلیسا یکی از معماری‌ های با امضای آندو است که چهارچوب فیلسوفانه اش بین طبیعت، نور و معماری را در بر میگیرد. ساختمان، که بازسازی شده ترکیب مسیحی در ایباراکی بود، یک معماری دوگانه (جامد، فضاهای خالی از نور و تاریکی) است، دیوارهای بتنی خالی کلیسا بدون هر گونه تزئیناتی رها شده و فقط با نور و سایه ها زینت یافته است.

۱۳- شهر افزونه

توضیحات: با وجود اینکه هیچ وقت ساخته نشد، پروژه‌ های آرکی گرام و ایده‌ های معماری، تکنولوژی و فرهنگ را ترکیب کرده است؛ وقتی که در سال ۱۹۶۴ شهر Plug-In (افزونه) پیشنهاد شد، یک راه حل جدید فوق العاده برای شهر سازی ارائه کرد، که دیدگاه‌ های سنتی نقش زیر ساخت در یک شهر را تغییر داد و یک شهر فانتزی فرضی را با واحدهای مسکونی مدولار پیشنهاد داد که به یک ماشین زیرساختی مرکزی افزون میگردد.

۱۴- مرکز جورجس پمپیدو

توضیحات: وقتی جورجس پمپیدو، رئیس جمهور فرانسه از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴، قصد ساخت یک مرکز فرهنگی در پاریس برای جذب مراجعین را داشت تا به عنوان جنبه مونومنتال شهر به حساب بیایید، معماران رنزو پیانو و ریچارد راجرز همکاری کردند و یکی از معروف‌ ترین و پیشرفته‌ ترین ساختمان‌ های فرانسه را ساختند. معماران، که هر دو در آن زمان ناشناخته بودند، جایزه مسابقه برگزار شده توسط رئیس جمهور را با یک ورودی سازه‌ای برجسته برنده شدند. ساختمان یک مرکز فرهنگی مدرن با تکنولوژی پیشرفته بود که با یک سیستمی از خرپاها و تیرهای طره تشکیل شده است، یک طراحی که تا به آن موقع در دنیای معماری دیده نشده بود.

۱۵- Bharat Bhavan

توضیحات: این مرکز چند هنره ابتدا درهایش را در سال ۱۹۸۲ گشود، اما بیشتر از ۳۰ سال بعد، این مرکز میزبان تنوعی از امکانات فرهنگی و اتفاقات هنری چندگانه شد. طراحی این مرکز، محصولی از شرکت Correa’s mission بود تا یک شکل مدرن معماری با ریشه‌ های عمیق در سنت‌ های محلی از گذشته هند و شناخته شده از مدرنیسم اروپایی را اجرا کند.

۱۶- موزه یهودیت

توضیحات: در سال ۱۹۸۷، دولت برلین، یک مسابقه ناشناس برای گسترش موزه یهودیت اصلی (که در سال ۱۹۳۳ باز شده بود) در برلین برگزار کرد. در سال ۱۹۸۸، دانیل لیبسکیند، به عنوان برنده در بین معماران مشهور جهانی دیگر انتخاب شد، چون طرح او تنها پروژه‌ای بود که یک طراحی پیشرفته را به عنوان یک ابزار بیان کننده مفهومی به تصویر کشید که متجلی تاریخ یهودیت قبل، حین و بعد از هالوکاست است.

۱۷- استخر های Leca

توضیحات: این یک عقب نشینی معروف یک مثال مناسب از ترکیب طبیعت و طراحی با دقت از سیزا است. استخرهای Leca یکی از اولین پروژه‌ های تکی آلوارو سیزا بودند و توجه مشابهی به خط ساحلی صخره‌ ای طبیعی در اطراف خانه‌ اش داشت. برای حفظ بخش بزرگی از شکل‌ های صخره‌ ای موجود، معمار طرح مداخلات مدرنش را به تصویر کشید، تا به استخر ها اجازه پیشروی در اقیانوس را بدهد و به سادگی با حالات استخر طبیعی در امتداد ساحل آتلانتیک شکل بدهد.

۱۸- خانه Farnsworth

توضیحات: پاویون شیشه ‌ای در محوطه جنگلی جداشده شیکاگو است و از تمامی مزایای ارتباط خانه با طبیعت اطرافش بهره میبرد. پروژه‌ های طراحی Mies یک ارتباط قوی بین ساختمان و طبیعت برقرار میکند. خانه یک طبقه از ستون‌ های فولادی و شیشه‌ ای تشکیل شده است که در ارتفاع قرار گرفته است و خانه تا حد امکان روشن به نظر میآید.

۱۹- پاویون Nordic

توضیحات: بعد از بیش از ۵ دهه  “پاویون نوردیچ” تجلی گر و بیانگر سنت‌ های معماری Nordic است. با این حال، جزئیات پاویون بیان واضحی از تمایل معمار به تغییر کامل این سنت‌ ها است. برخلاف ساختن یک فضای بسته برای بستن المان‌ های بیرونی به‌ عنوان معماری محلی رایج نروژی، معمار کاملاً دو تا از ۴ دیوار محیطی ساختمان را حذف کرده و بام را به آسمان باز کرده است، تا به سازه امکان این را بدهد که در معرض فضای اطراف قرار گیرد.

۲۰- مرکز تجارت جهانی

توضیحات: بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ رقیب ساختمان‌ هایی نظیر مجسمه آزادی و ساختمان سلطنتی بود که عنوان بلندترین ساختمان‌ ها در جهان را یدک میکشیدند. به استناد گفته معمار، این سازه به عنوان یک بیان فیزیکی از صلح جهانی و به عنوان محلی برای ارتباطات، اطلاعات، نزدیکی و راحتی تجارت رو در رو بین بازرگانان و سهامداران مالی استفاده می‌شد.

مطلب فوق ترجمه ای است از مقاله The Top 20 Most Visited AD Architecture Classics در سایت آرچ دیلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × پنج =

فهرست