معماری تاریخی ایران و ۱۰ سایت برتر برای بازدید

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - سانیکث

به عنوان بقایای یک امپراتوری که زمانی تقریباً تمام منطقه از یونان تا چین را در بر گرفته بود، ایران مملو از شگفتی های تاریخی است. به دلیل وضعیت سیاسی فعلی کشور، نمیتوان جزو یکصد مقصد برتر گردشگری دانست و به همین دلیل بسیاری از این شگفتی ها از سایر نقاط جهان همچون راز نگه داشته شده است. مانند هر ساختمان تاریخی، معماری تاریخی ایران و ده سایت ذکر شده در زیر هر یک دارای تاریخچه ای غنی در فضا های خود هستند.

با این حال، تاریخ ایران به طرز خارق العاده ای پیچیده است، پوشیده از سلسله ها و حاکمان که نفوذ آنها فراتر از ایران مدرن است. بنابراین ، این سایت ها با وجود تحولات اساسی در حوزه سیاسی کشور پس از انقلاب ۱۹۷۹، دارای خاطرات بسیاری از فرهنگ غنی است که زیرپوشش ایرانیان قرار گرفته. به عنوان مثال، اماکن مقدس برای زرتشتیان، علی رغم محدودیت هایی که دولت ایران بر آنها اعمال کرده است، هنوز هم مورد بازدید و یادآوری قرار گرفته اند. ذات این سایتها فراتر از آنچه در اخبار میشنویم، فرصت یادگیری و همدلی با تاریخ ایران را فراهم میآورند.

معماری تاریخی ایران

۱- مسجد شاه در اصفهان

یکی از مکانهای معماری که در اکثر قریب به اتفاق راهنما های مسافرتی در ایران نشان داده میشود، فضایی است که با موزائیک های زیبای آبی و زرد پوشیده شده است – معروف به مسجد شاه، اما پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ رسماً به مسجد امام (ره) تغییر نام داد. البته به یک دلیل مشهور است و به همین دلیل این لیست را با آن شروع میکنیم.

شما میتوانید یک روز را به طور کامل در حال قدم زدن در مسجد بگذرانید، جزئیات آن را در نظر بگیرید و اسرار پنهان آن را بیابید. یک چیز را که نباید از دست بدهید تجربه ایستادن در زیر مرکز گنبد اصلی است، روی یک مربع کوچک که از نوع دیگری سنگ ساخته شده است. در آنجا بایستید و صحبت کنید. مداحی هایی که با صدای شما ایجاد میشوند غیرقابل توصیف هستند و این تجربه به خودی خود ارزش دیدن دارد.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد شاه
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد شاه -5
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد شاه -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد شاه -3
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد شاه -1

۲- کاخ عالی قاپو در اصفهان

کاخ علی قاپو کاملاً به معنای واقعی کلمه مملو از لایه های معماری و زمان است. این بنا به صورت مرحله ای ساخته شده است و از ورودی مکعب شکل شروع میشود، سپس با یک “تالار فوقانی” گسترش میابد، و دو درگاه در بالای ورودی اضافه میشود. در بالای این، تالار موسیقی و بعداً ایوان بزرگ شرقی به سمت میدان باز شد.

سرانجام این ایوان با ۱۸ ستون چوبی که از یک سقف چوبی پشتیبانی میکردند آراسته شده بود. شاه عباس از کاخ به عنوان مکانی برای سرگرمی میهمانان خود در دوره سلسله صفوی استفاده میکرد و جزئیات فوق العاده موجود در هر اتاق را برای ایجاد اشکال تزئینی پیچیده و زیبا توضیح میداد.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -6
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -5
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -3
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -2
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -11
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -10
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -9
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -8
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - عالی قاپو -7

۳- مسجد نصیر الملک در شیراز

اگر عادت دارید زود هنگام در پگاهان از خواب برخیزید و به دنبال تجربه ای ناب هستید، اجازه دهید مسجد نصیرالملک در شیراز را به شما معرفی کنیم. تجربه اتاق آرام هنگام طلوع خورشید و بازتاب آن از طریق شیشه رنگی، یک تجربه آرام و دلپذیر است. اگرچه این اتاق به سرعت پر از گردشگر میشود که دوربین های خود را درآورده، لباس های های خود را کم میکنند و در هوای خشک سرفه میکنند، داشتن چند لحظه زیبا در ساعات اولیه صبح چیزی است که باعث میشود مسجد نصیرالملک ارزش بازدید داشته باشد. این امکان را به فرد میدهد تا فضای شخصی و درونی را که قرار بود ایجاد شود احساس کند.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد نصیر الملک
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد نصیر الملک -5
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد نصیر الملک -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد نصیر الملک -2
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - مسجد نصیر الملک -1

۴- معماری تاریخی ایران – کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه ای است شامل ۱۷ سازه در قالب باغ ها، کاردستی های ایرانی و بنا های سلطنتی قدیمی است که زمانی درون دیوار های “ارگ” یا ارگ تهران قرار داشتند. تقریباً تمام سازه ها در دوره سلسله قاجار، از سال ۱۷۳۴ ساخته شده اند. متأسفانه تعداد زیادی از ساختمان ها در زمان حکومت رضا شاه از سال ۱۹۲۵-۱۹۴۵ تخریب شد، به دلیل عقیده وی مبنی بر اینکه معماری قدیمی شهر نباید مانع از رشد مدرن آن شود.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - کاخ گلستان

۵- پرسپولیس در شیراز

در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز، تخت جمشید (به معنای واقعی کلمه “شهر پارسیان” به یونانی) پایتخت تشریفاتی ایران در زمان امپراتوری هخامنشی در حدود ۵۵۰-۳۳۰ قبل از میلاد بود. ویرانه های باستان شناسی در مجموع ۱.۶ کیلومتر مربع با بقایای ستون های عظیم، دو کاخ سلطنتی و باغ ها را پوشش میدهد و آنچه که به نظر میرسد مقبره کوروش بزرگ است. یک نفر از طریق دروازه همه ملل وارد میشود، جایی که کاشفان بین المللی از صدها سال پیش نام خود را در دیوار ها حک کرده اند، اکنون توسط موانع شیشه ای محافظت شده اند. تاریخ پرسپولیس همان چیزی است که علی رغم تعداد کم گردشگرانی که هم اکنون میتوان در آنجا پیدا کرد، بسیار قدرتمند است.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس -7
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس -6
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس -5
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس -3
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پرسپولیس -1

۶- شهر خشتی یزد

یزد پر از ساختمان های قدیمی و یک طبقه آجری است که در اطراف کوچه های باریک پنهان شده اند و یک ساختمان شهری پر پیچ و خم ایجاد میکنند که در ابتدا به منظور سردرگمی مهاجمان احتمالی بود. برای خنک کردن ساختمان ها و بهبود گردش هوا، بیشتر خانه ها حاوی یک حیاط داخلی است که اغلب دارای یک حوضچه کوچک هستند. برخی از ساکنان خوشبخت تر میتوانند با ساختن بادگیر ها که هوای تازه را به داخل اتاق ها و حیاط ها میکشاند، جریان هوا را به حداکثر برسانند. صعود به پشت بام دنیای دیگری را باز خواهد کرد. منظره خاکی که توسط گنبد های اصیل و قدیمی و “باشگر” باشکوه ایجاد شده است، منظره ای کاملاً متفاوت از معماری قدیمی یزد به شما نمایش میدهد.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - یزد شهر خشتی
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - یزد شهر خشتی -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - یزد شهر خشتی -3
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - یزد شهر خشتی -2
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - یزد شهر خشتی -1

۷- نقش رستم در شیراز

در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری شمال غربی تخت جمشید، بنا های تاریخی عظیم حک شده در کوهستان واقع شده اند که مکان های استراحت نهایی پادشاهان هخامنشی را در خود جای داده اند. متأسفانه مقبره ها توسط اسکندر بزرگ مورد تخریب قرار گرفتند، اما این به هیچ وجه در ظاهر باشکوه خارجی آنها تأثیر نمیگذارد. فهمیدن چگونگی تراش های سنگی دشوار است، چه رسد فکر کردن به افرادی که برای تولید آنها در زیر آفتاب گرم کار میکردند.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - نقش رستم
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - نقش رستم -1
۸- معماری تاریخی ایران – خانه قوام در شیراز

هنگامی که مسجد نصیرالملک خیلی شلوغ میشود، میتوانید با فاصله کمی تا خانه قوام پیاده روی کنید. این بنا بین سالهای ۱۸۸۸-۱۷۹۶ ساخته شده است و حاوی نمایش دیدنی آینه ها و موزائیک های بازتابی است.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - خانه قوام شیراز
۹- برج سکوت در یزد

زرتشتیان معتقد بودند که اگر بدن مرده در خاک دفن شود، جسد آن را آلوده خواهد کرد. آنها برای مقابله با این مشکل، برج های سکوت را در بلندی بنا کردند، جایی که سرایداران ویژه میتوانند مردگان را حمل کنند. در این فضای بزرگ و دایره ای، خورشید و پرندگان چیزی جز استخوان ها باقی نمیگذاشتند که بعداً جمع آوری و سرانجام با آهک و آب تجزیه میشدند. برجها از دهه ۱۹۶۰ استفاده نشده اند، زیرا دولت ایران این عمل را ممنوع اعلام کرده است. در انتهای برج ها ویرانه های یک دهکده کوچک واقع شده است که تقریباً کاملاً توسط کویر استتار شده است.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - برج سکوت
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - برج سکوت -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - برج سکوت -3
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - برج سکوت -2
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - برج سکوت -1
۱۰- پل خواجو در اصفهان

خواجو که در زمان سلسله صفویان در حدود سال ۱۶۵۰ توسط شاه عباس ساخته شده، نه تنها یک پل است بلکه به عنوان سد و یک مکان ملاقات عمومی محبوب نیز به کار رفته است. این پل دارای ۲۳ قوس به طول ۱۳۳ متر است که البته متأسفانه امروزه مقدار کمی آب در زیر آنها جریان دارد. به دلیل سد مخزنی چادگان که در سال ۱۹۷۲ برای یک پروژه بزرگ آبی ساخته شد، زاینده رود در بیشتر سال خشک میشود. متأسفانه این وضعیت زندگی را که روزی در مرکز شهر بوده بسیار کمرنگ کرده است.

معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پل خواجو
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پل خواجو -4
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پل خواجو -3
معماری تاریخی ایران و 10 سایت برتر برای بازدید - پل خواجو -1

منبع مقاله معماری تاریخی ایران و ۱۰ سایت برتر برای بازدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × چهار =

فهرست