مجموعه گردشگری - آرزو حیدری - 1

خانم آرزو حیدری

مجموعه گردشگری - آرزو حیدری - 2

باتوجه به محل قرار گیری زمین پروژه و نیاز ها ی منطقه، مجموعه گردشگری در قالب پروژه ای چند منظوره در سایت چیتگر طراحی شد که کانسپت آن براساس همین نیاز ها و دسترسی آسان، هم از داخل سایت و هم از داخل خود پروژه در نظر گرفته شد به گونه ای که مجموعه به صورت کلی از بخش های اقامتی، نمایشی  و تفریحی تشکیل شده است؛ به جهت تسهیل در دسترسی ها و شکل قرار گیری سایت پروژه، فرم و فضاهای تشکیل دهنده طی بررسی های انجام شده به صورت خطی در سایت جانمایی شدند.به صورت مختصر نیاز ها ونحوه چیدمان فضاهارا به این ترتیب می باشد؛ به دلیل اینکه این منطقه به علت تکثر در رفت آمد ها بازدید کنندگان از سایت نیاز دارد تا بخشی به عنوان اقامتگاه وجود داشته باشد تا علاوه بربخش های مسکونی که ساخته شده و در حال ساخت است بخشی باکاربری متفاوت برای مراجعه کنندگان بوجود بیاورد تا کمی کاربری های صرف را تغییر دهد، این موضوع خود باعث رونق در گردشگری این منطقه خواهد شد و تا حدودی نگرانی های مراجعه کنندگان را برطرف کند.

سایت در نظر گرفته شده به عنوان ایجاد مجموعه ای چندمنظوره در فاصله کمی از دریاچه چیتگر قرار گرفته شده است. بدلیل محدودیت های سایت و عدم برقرای طبقات در زیر زمین آنچه که در نظر گرفته شد بر اساس شاخصه هایی مانند دید و منظر،کاربری، دسترسی و به لحاظ اقتصادی چیدمان فضا به صورت خطی در سایت در نظر گرفته شد، تا بتواند هر کدام از این  شاخصه را به بهترین شکل پاسخگو باشد.

بعد از بررسی نیاز های پروژه و مشخص شدن ریز فضاهای لازمه و تعیین مساحت ها و لکه گذاری آنها در سایت نقشه های دو بعدی به گونه ای که در بهترین شرایط دسترسی قرار بگیرد تنظیم شد. از آنجایی که مجموعه چندمنظوره در صورت عدم دقت و برنامه ریزی برای رفت آمد ها و رفاه، قطعا دچار نارضایتی و مشکلات متعدد آتی خواهد شد؛ در برخورد با عرصه های متفاوت تلاش بر این شد که با تسهیل در دسترسی ها از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

به این صورت بخش اقامتی به صورت مستقیم با بخش خدماتی که شامل رستوران، کافی شاپ ومغازه ها و… و بخش نمایشی به عنوان ایفا کننده حوضه فرهنگی مجموعه که محلی برای تجمع با  عنوان آمفی تئاتر و سالن های گالری برای ارائه آثار هنری و معرفی بخش های گردشگری کشور است در ارتباط است.

به دلیل الویت این گونه ازدسترسی ها در این مجموعه از هرچه المان های اضافه به جهت نمایش حجمی فرمال جلوگیری شد. شکل کلی هر بخش از اشکال هندسی با تناسبات مستطیل با نمایی مینیمال با مصالح مدرن در نظر گرفته شده است.

از انجایی که برای تسهیل در ارائه خدمات گفته شده مجموعه به صورت چند منظوره در نظر گرفته شده است، هرکدام از این بخش ها به صورت جدا خدمات مربوطه را ارائه میدهند. این در حالی است که هر کدام از این بخش ها با یک مسیر ممتد با یک دیگر در ارتباط هستند و در واقع یکدیگر را کامل میکنند.

در بخش پژوهشی سالنی به عنوان کتابخانه مجموعه در نظر گرفته شده است که شامل ۱۰۰ عنوان منابع و بخشی  به عنوان سالن مطالعه در نظر گرفته شده است که خود شامل ۲۰ محل مطالعه می باشد.

این بخش به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی در واقع بخش فرهنگی را حمایت می کند و از جمله فضاهایی بود که جزو الویت ها در کلان فضاها در نظر گرفته شد. واز آنجایی که سایت محدودیت هایی همچون مساحت های مربوط به هر کلان فضا را شامل می شد، امکان پذیر نبود که کاربری های بیشتری در سایت قرار بگیرد. بنابراین براساس الویت ها و نیاز های ضروری تر پروژه کاربری ها لکه گذاری شده اند.

بخش پژوهشی با محل کتابخانه و سالن مطالعه خلاصه میشود. در کنار فضاهای پژوهشی عرصه اداری قرار گرفته است. بخش مدیریت بایگانی و اتاقهای اداری برای مدیریت این مجموعه که جزو ملزومات پروژه است قرار گرفته است.

برای ایجاد هرچه بهتر فضاهای اداری که در طولانی مدت حس کسل کنندگی دارد از فضاهای بسته معمول فضاهای اداری جلوگیری شده است و برخی از جداره ها به منظور ارتباط با بخش های دیگر شیشه ای در نظر گرفته شده است.با خالی کردن بخش از سقف و ایجاد نورگیر سقفی که نور خورشید را از جهت بالا به داخل فضای اداری می تاباند، به هرچه بهتر بودن فضای اداری کمک می کند.

البته با قرار دادن المان طبیعی همچون درخت در داخل برخی از فضاها، کیفیت فضایی ارتقا پیدا میکند.

توجه کیفی به فضاها با موضوعیت مینیمالیست از دیگر مقوله هایی بود که در طول طراحی مجموعه به آن توجه می شد.

بخش دیگر به عنوان بخش رفاهی مجموعه شامل رستوران، کافی شاپ، سرویس ها، نمازخانه و مغازه های صنایع دستی و غذایی است. این بخش به صورت متقابل خدمات مورد نیاز بخش اقامتی را ارائه می دهد که با چندین ورودی به بخش اقامتی ارتباط دارد تا به راحتی این دسته از خدمات مدیریت شود.

که البته این بخش با ورودی مستقل از حیاط مجموعه برای مراجعه کنندگانی که قصد اقامت هم ندارند خدمات ارائه میکند.

بخش اقامتی با یک لابی بزرگ و نورگیری شمالی و جنوبی برای اتاقهای اقامتی پذیرای مهمانان این مجموعه می باشد.

رسپشن مجلل و محلی برای نشستن و بخشهای اداری مورد نیاز از نمونه فضاهای طبقه همکف بخش اقامتی می باشد. اتاقهای اقامتی با تخت تک نفره ودو نفره و سوئیت های تک خوابه و دو خوابه در طبقات اول و دوم جانمایی شده اند.

تراس های جبهه جنوبی با دید منحصر به فرد به سمت دریاچه فضای جالبی را در بخش ا قامتی ایجاد کرده است.

و اما بخش نمایشی مجموعه، دو سالن گالری آثار هنری و سالن آمفی تئاتر و لابی بزرگ و سرویس های جانبی را شامل میشود. سالن آمفی تئاتر به عنوان بخش تجمع، مستقیما با بخش اقامتی در ارتباط است. گالری ها هر کدام به عنوان گالری ثابت و موقت آثار هنری ارائه می دهندودر واقع با معرفی اثار هنری به منظور ترویج فرهنگ گردشگری در نظر گرفته شده اند.

علاوه بر پارکینگ رو باز در داخل محوطه سایت، در طبقه زیر زمین مساحت قابل توجهی به پارکینگ اختصاص پیدا کرده است؛ در این طبقه نحوه قرارگیری ستون ها سازه به خوبی مشخص شده است.

الویت استفاده از پارکینگ رو بسته در طبقه زیر زمین با مراجعه کنندگانی است که قصد اقامت در مجموعه را خواهند داشت.

در داخل سایت فضای سبز و زمین بازی در نظر گرفته شده است. یک لاین پیاده به عرض ۳ متر به منظور تسهیل در رفت آمد دور تا دور مجموعه قرار گرفته است و همچنین یک لاین سواره به عرض ۸ متر دور تا دور سایت به منظور عبور و مرور ماشین ها به ویژه ماشین آمبولانس و آتش نشانی در نظر گرفته شده است که این لاین، هم به پارکینگ روباز محوطه و هم از طریق رمپ به طبقه زیر زمین دسترسی دارد.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × پنج =

فهرست