مجتمع فرهنگی - حدیثه اکبری سلجوقی - 1

خانم حدیثه اکبری سلجوقی

مجتمع فرهنگی - حدیثه اکبری سلجوقی - 2

طراحی مجموعه فرهنگی هنری هفت شهر عشق…

پروژه حاضر با موضوع طراحی مجموعه ی فرهنگی هنری در قالب طرح ۳ مطرح گشت.

چالش نخست پروژه، ارتباط با بستر بود. وجود موزه های هنرهای معاصر، موزه فرش و نمازخانه کامران دیبا، اهمیت بعد فرهنگی هنری و معماری سایت و همچنین وجود پارک لاله  اهمیت بعد اجتماعی و طبیعی سایت را نشان می دهند. از اینرو در طراحی این پروژه بدنبال راهی بودیم تا اتصال مجموعه با این بسترها، به درستی صورت گیرد. در این راستا تلاش شده تا  ساختاری ایجاد شود که به سمت مفاهیمی چون نفوذپذیری و دعوت کنندگی حرکت نماید.

بستر قرارگیری سایت در قلب اجتماعی فرهنگی تهران،قرار دارد. مخاطبان این عرصه نه تنها بسیاری از ساکنان تهران، بلکه افرادی از جای جای ایران و خارج از ایران برای بازدید از موزه ها، هستند. لذا پروژه رسالتی را در باب معرفی فرهنگ ایرانی بهمراه داشت.

همانطور که می دانیم، بخش مهمی از فرهنگ و هنر ایران با اشعار عرفانی عجین شده، از اینرو روایت « هفت شهر عشق عطار» توسط طراح بعنوان رویکرد اصلی مورد توجه قرار گرفت. در این راستا به ترجمان معمارانه ای از هر کدام از مراحل هفت شهر عشق پرداخته شد. هفت مرحله با کلیدواژه های « طلب ، عشق ، معرفت ، استغنا ، توحید ، حیرت و فقرو فنا » در قالب سناریویی برای رسش به بنا طراحی شده است.

بجهت تاکید طراح بر لزوم تداوم مجموعه با موزه ی هنر های معاصر، محور ورودی در راستای ورودی موزه هنرهای معاصر انتخاب گشته (ضلع شرقی سایت) و همچنین بر ایجاد کرکیدور بصری در امتداد این محور با پارک تاکید شده است.

توجه به ساختار باغ ایرانی و لزوم تداوم پارک لاله نیز از دیگر اهداف پروژه بوده که در محوطه سازی مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

از دیگر تمهیدات بکارگرفته شده در نمایش فرهنگ و معماری ایران، بهره گیری از اصول معماری ایرانی است . در این راستا از مفاهیمی چون سادگی و خلوص و همچنین تعلیق، رازامیزی و غافلگیری مخاطب،  هندسه مدولار در فضاهای داخلی و خارجی بهره گیری شده است.

فرم، با توجه توامان به فضای درونی و ترکیب بندی حجمی شکل می گیرد. لذا حجم اصلی از یک مکعب شروع می گردد. مکعب قطعه قطعه شده و هر حجم بیانگر عملکرد خاص خود است.

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اعظم اکبری سلجوقی
    ۲۹/۰۵/۱۳۹۸ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    بسیار عالی طراحی

    پاسخ
  • امروز که در طراحی و ساخت مجموعه های مختلف از جمله مسکونی و فرهنگی کمتر به سمت مفاهیم اصیل و فرهنگی حرکت می شود ، بی شک چنین طرحی که تلفیقی از هنر ، اصالت و خلاقیت می باشد ؛ بسیار ارزشمند است

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 2 =

فهرست