فراتر از یک محور؛ مسیری برای تفرج (طراحی فضای شهری؛ از تپه های یوسف آباد تا تپه های عباس آباد) – گلاره البرزی و مائده کریمی طینت

فراتر از یک محور؛ مسیری برای تفرج - گلاره البرزی و مائده کریمی طینت - 1

خانم ها گلاره البرزی و مائده کریمی طینت

فراتر از یک محور؛ مسیری برای تفرج - گلاره البرزی و مائده کریمی طینت - 2

فراتر از یک محور؛ مسیـــری برای تفــــرج
طراحی فضای شهری؛ از تپه‎های «عباس آباد» تا تپه‎های «یوسف آباد»

گلاره البرزی- مائده کریمی طینت

از بررسی مفهوم «لبه» در جداره خیابان ولیعصر شروع کردیم تا به یک «محور» پر فراز و فرود رسیدیم؛ «لبه» همان که به بیان «لینچ»[۱] مرز میان دو قسمت پیوسته از شهر تعریف شده و «محور» که به تعبیر خودمان نه فقط یک خط بلکه «مسیری» است که ظرفیت تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین فضاهای شهری تهران را داراست؛ مسیری که از سمت شرق، تپه‎های عباس آباد را به تپه‎های یوسف آباد در غرب تهران متصل می‎سازد و در این گذار، از محله‎های جردن، گاندی، توانیر و یوسف آباد می‎گذرد؛ در این بین با شش خیابان اصلی شهر یعنی آفریقا، الوند، وزرا، ولیعصر، نظامی گنجوی و اسدآبادی تقاطع دارد.

در قلب این مسیر اما، «خیابان ولیعصر»، طولانی ترین خیابان خاورمیانه و «پله پناه» که پنجمین پله از پله‎های هشتگانه خیابان ولیعصر است، نقطه شروع این جستجو و ماجرا بود. این محور خطی در لایه‎های زیرین خود منطبق بر تونل رسالت است؛ به همین دلیل اراضی روی تونل، سلسله زمین‎هایی ساخته نشده‎اند که تبدیل به مسیری توپوگرافیک گشته‎اند و تنوعی از پهنه‎های عمدتا بکرِ طراحی را با مساحت و فرم‎های متفاوت پدید آورده‎اند. وضع موجود این محور به گونه‎ای است که این پهنه‎های با پتانسیل بالای طراحی و در عین حال زنجیروار و نزدیک به هم، گویی بدون کمترین ارتباطی با یکدیگر و شاید حتی در وضعیتی بدتر و رها شده، قرار دارند. این زنجیره‎ی اراضی دقیقا همان چیزی بود که ما را بر آن داشت تا با ارائه طرحی بر آن و تبدیل آن به فضای شهری فعال و سرزنده، سعی در ارتقاء کیفیت حیات شهرمان، تهران، بنمائیم.

«لبه» ها نیز در این مسیر نقاط پررنگ فعالیت‎های شهری به حساب می‎آیند که هر یک با جذابیت‎های خاص خود در طراحی، ما را برای تفکر و ایده پردازی دربارشان ترغیب ‌کردند.

هدف ما از این پروژه، خلق مسیری پویا، همپیوند با زمینه و منسجم در عین تنوعی از فعالیت‎هاست که توامان اتصال محله‎ها و خیابان‎های مهم شهر تهران را به واسطه طراحی کالبد و سلسله فعالیت‎هایی در این مسیر دارا می‌باشد.

[۱] Kevin Lynch

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 1 =

فهرست