طراحی موزه شخص ( پیکاسو) - زهرا رشمئی - 1

خانم زهرا رشمئی

طراحی موزه شخص ( پیکاسو) - زهرا رشمئی - 2

به نام خدا

طراحی معماری ۳

موزه ی پیکاسو

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

استاد راهنما: خانم دکتر سارا سوهانگیر

دانشجو زهرا رشمئی

طراحی این موزه برای یک شخص صورت گرفته است و انتخاب این شخص برعهده ی دانشجو و با توجه به علاقه ها و توانایی های دانشجو در آن زمینه بوده است.

اینجانب به علت علاقه و توانایی اندکی که در نقاشی دارا هستم تصمیم به انتخاب یک نقاش گرفتم.

پس از مطالعات و انجام تحقیقات درباره ی تعدادی از نقاشان به نام و راهنمایی های استاد محترم تصمیم بر آن شد تا موزه ای برای نقاش معروف پابلو پیکاسو طراحی کنم.

خلاصه ی کوتاهی از مطالعات درباره ی پابلو پیکاسو:

او در ۲۵ اکتبر سال ۱۸۸۱ در مالاگا اسپانیا و در یک خوانواده ی متوسط به دنیا آمد و بیشتر بزرگسالی خود را در فرانسه سپری کرد. او قبل از اینکه بتواند صحبت کند نقاشی می کرد.

پابلو پیکاسو دارای جملات معروفی نظیر هنر دروغی است که به ما اجازه می دهد حقیقت را بفهمیم و یا هنرمندان خوب کپی می کنند و هنرمندان بزرگ می دزدند استفاده می کرد.

معروف ترین سبکی که او کار می کرد و در واقع سبکی که با آن شناخته شده سبک کوبیسم می باشد که در این سبک سعی می شود که اشیاء و چیزها به اشکال هندسی تبدیل شوند که او در خلق این سبک بیشتر تحت تاثیر مجسمه سازی ایبری، ماسک های آفریقایی و نقاشی پست امپرسیونیست بود.

کوبیسم به عنوان جدیدترین و با نفوذ ترین سبک هنری قرن بیستم بسیار مورد توجه قرار گرفت و وسعت پیدا کرد.

پیکاسو علاوه بر نقاش، مجسمه ساز، سرامیک کار، طراح صحنه، نمایشنامه نویس و شاعر هم بود.

از معروفترین نقاشی های وی می توان به دوشیزگان آوینیون و گرنیکا اشاره کرد.

بر اساس رکوردهای گینس پیکاسو یکی از پرکارترین هنرمندان جهان است و ۱۳۵۰۰ نقاشی و طراحی، ۱۰۰۰۰چاپ و حکاکی، ۳۴۰۰۰ تصویر سازی کتاب و ۳۰۰ مجسمه یا سرامیک کاری که در کل بیش از ۱۴۷۸۰۰ اثر هنری از خود بر جای گذاشته است.

برای آنکه دیدن این طرح، پیکاسو را برای بیننده تداعی کند سعی بر آن شد تا با توجه به مطالعات انجام شده و فعالیت ها و خصوصیات پیکاسو از یکی از نقاشی های وی الهام گرفته شود که پیکاسو و آثارش را برای بیننده تداعی کند.

بررسی کانسپت و فرم

با توجه به نقاشی انتخاب شده برای الهام گرفتن جهت طراحی فرم سعی شد که فرمی نرم و انعطاف پذیر همگام با خطوط نقاشی طراحی شود.

بررسی پلان

در طراحی پلان تمامی ریز فضاهای مربوط به موزه رعایت شده و از هیچ یک چشم پوشی نشده است و فضای مورد نیاز(گالری) برای به نمایش گذاشتن آثار متعدد پیکاسو از قبیل نقاشی ها و مجسمه ها در نظر گرفته شده است.

همچنین یک آمفی تئاتر رو باز برای توضیح آثار و بیوگرافی پیکاسو در نظر گرفته شده است تا کسانی که مشتاق فراگیری اطلاعات می باشند در زمان های مشخص از آن استفاده کنند.

خطوط پلان و طراحی پله ها به شکلی طراحی شده است که هم خوانواده ی خطوط نقاشی و خطوط اطراف پلان باشد تا ارتباط بین اجزاء مختلف پلان حفظ شود.

در سمت چپ پلان یک آتریوم طراحی شده که جلوه ی زیبایی را ایجاد می کند و در سمت راست طبقه دوم ووید در نظر گرفته شده تا چشم انداز زیبایی از بالا به پایین ایجاد شود.

طبقه ی دوم سمت راست پلان کافه رستوران طراحی شده و در طبقه دوم سمت چپ کلاس های آموزشی برای گروه های سنی مختلف و طراحی شده، کلاس هایی مثل نقاشی و مجسمه سازی و …

و همچنین کتابفروشی و عرضه ی محصولات موزه در ابتدای ورودی اصلی در نظر گرفته شده.

سه درب ورودی در سه جهت مختلف برای دسترسی بهتر و آسان تر به ساختمان موزه در نظر گرفته شده.

بررسی نما

نمای موزه تلفیقی از نمای شیشه ای وپوسته ای لایه لایه میباشد و نور ورودی از از داخل قابل کنترل میباشد اما از خارج ساختمان نمای قسمتی از موزه کاملا شیشه ای میباشد.

بررسی سایت پلان

 سایت موزه واقع در تهران، پارک لاله واقع شده است.

ورودی اصلی مجموعه از قسمت شرقی می باشد زیرا خیابان اصلی (کارگر شمالی) در آن قسمت سایت واقع شده است.

سایت پلان موزه نیز با توجه به نقاشی، طراحی شده است و در قسمت شمالی آن نمادهایی از آثار پیکاسو روی سکوهایی که روی آبنما می باشد، قرار گرفته شده است.

در انتها از شما عزیزان برای زمانی که گذاشتید کمال تشکر را دارم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × دو =

فهرست