طراحی مدرسه سید ضیاییان - مرصاده فتوحی - 1

خانم مرصاده فتوحی

طراحی مدرسه سید ضیاییان - مرصاده فتوحی - 3.3
طراحی مدرسه سید ضیاییان - مرصاده فتوحی - 2.2

توضیحات شرکت در مسابقه:

طرح ۲ ارشد در قالب طراحی مدرسه واقع در اوین درکه(منطقه یک تهران) از جانب استاد راهنما به دانشجویان ارائه شد .  در پی طراحی این پروژه ، من و هم گروهیم خانوم لیلا کمالیان که با مساعدت ایشان این طرح را به اتمام رساندیم ، مبنی طراحی را بر سبک مدرنیسم قرار دادیم.

  • دانشجویان : مرصاده فتوحی . لیلا کمالیان
  • مقطع : کارشناسی ارشد

—————————————————————————————–

تحلیل ایده ی طراحی

ذهن انسان خطوط منحنی را دوست دارد و از خطوط صاف می‌گریزد.ذهن انسان به طورناخودآگاه ترجیح می‌دهد تا به ساختمان‌ها، خانه‌ها و حتی وسایل خانه منحنی شکل توجه کند، چرا که ذهن با دیدن فرم‌های منحنی شکل همان عکس‌العملی را نشان می‌دهد که گویی تصویر یا منظره‌ای زیبا در مقابل چشمانش است. ما در روند این طراحی سعی بر آن داشتیم که با ایجاد فرم و کالبدمنحنی،فضایی خارج از تکلف در ذهن بیننده ایجاد کنیم. علی الخصوص که کاربری و مخاطب خاص این فضا کودکان میباشند و طبق روانشناسی کودک، فضاهای گرد یا منحنی در ذهن کودک ساده تر مینشیند و کودک فضا را راحتتر میپذیرد و استرس یا ناراحتی آنها را کمتر میکند.

همچنین ایده ی حیاط مرکزی برای جلوگیری از آلودگی صوتی در برنامه های صبحگاهی دانش آموزان در فضای مسکونی ، تعبیه شد.این ایده علاوه بر اینکه فضاهای سرویس های بهداشتی،ورودی ها،ورودی پارکینگ و.. را تفکیک مینماید، از ایجاد صدای مزاحم برای ساختمانهای اطراف جلوگیری میشود.

فرم منحنی (Curved): 

این فرم ها به فضا تعادل، نرمی و آرامش می بخشند و فضاهایی با حس موزون و آهنگین بوجود می آورند. در کنار خطوط عمودی و افقی، باعث تلطیف فضا می شوند. هر کدام از فرم های منحنی، جزئیات متفاوتی دارند که باعث جذابیت بیشتر محیط شده اند.

خطوط منحنی :

خطوط منحنی دارای چنان روانی درونی می باشند که می توانند در پهلو گرفتن با هرشکلی می تواندمعنای خاص روانی به آن بدهد.چه بسادر برخوردبامنحنی های ریگ های روان بیابان، موج دریا ها، قوس رویایی طاقهای مسجد و یا موج دریاها،قوس رویایی طاقهای مساجد وابنیهای تاریخی تابلویی که برتری آن باانحنا می باشد،حس آرامش و ماورایی به بیننده القا کند.  این احساس نسبت به خط منحنی و دوار،گویی درجان آدمیان نهفته است که چنان به آن پیوند درونی م ییابد.کافی است درستون فقرات آدمی نگریسته شودکه هیچ خط صافی وجودندارد و یا کودکی که به صورت ناخودآگاه هنگام قلم دردست گرفتن منحنی را می گستراند و بسا کوشش بیهوده دیگران است که میخواهند خط صاف کشیدن را بدو بیاموزند.

خطوط شکسته و منحنی چگونه روی احساسات ما تأثیر می گذارند؟ 

بررسی فعالیت مغز افراد توسط دستگاه تصویربرداری نشان می داد که طراحی منحنی در مقایسه با طراحی خطی به طور قابل توجهی فعالیت ناحیه ای در مغز موسوم به قشر سینگولات قدامی را افزایش می داد. این بخش مغز عملکردهای شناختی زیادی دارد اما یکی از عملکردهای ویژه آن همین موضوع مورد مطالعه وارتانیان یعنی نقش آن در احساسات است. بنابراین طراحی منحنی از مغز ما برای به تقلا واداشتن قلبمان استفاده می کند. سوالی که از معماری موزه بیلبائو نشات می گیرد این است که چرا خطوط منحنی به ما لذت احساسی بیشتری می دهد. برخی دانشمندان علم اعصاب بر این باورند که ممکن است پاسخ این سوال ریشه های انطباقی داشته باشد. هنگامی که از افراد پرسیده می شود میان یک شیء خطی و یک شیء منحنی کدام  را انتخاب می کنید، اغلب  دومی را  انتخاب  می کنند.این  موضوع  در انتخاب ساعت های گوشه دار، نامه هایی با فونت مجعد، تخت هایی با کوسنهای مدور وحتی نخ دندانهایی بابسته بندی گردقابل مشاهده است.بتازگی دانشمندان علوم اعصاب نشان داده اندکه این تاثیرخطوط منحنی تنهامربوط به سلیقه شخصی افرادنیست واین موضوع ارتباط تنگاتنگی بامغز ما دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

8 − دو =

فهرست