دانشکده معماری - یاسمین رحیمی - 1

خانم یاسمین رحیمی

دانشکده معماری - یاسمین رحیمی - 2

طراحی دانشکده از ابتدا تا به کنون مبحثی پر چالش و بحث برانگیز بوده است. بستری که طراحی می شود علاوه بر فضای آموزشی باید پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد.

دانشکده معماری علاوه بر تمامی این چالش ها باید هویت معمارگونه نیز داشته باشد. این هویت نباید تنها با اضافه کردن آتلیه ها به آن داده شود بلکه با طراحی معماری و پاسخ به نیازهای دانشجوی معماری که در سطح عالی تحصیل می کند باشد.

همان طور که اسم پروژه نشان دهنده ی هویت و پیوند آن با شهر است که این پیوند با شهریکی از کانسپت های اصلی طراحی نیز بوده.

در گذشته ما ایرانیان این پیوند میان فضای آموزشی با مردم میخورد مانند مسجد مدرسه آقابزرگ کاشان علاوه بر آن در نمونه های خارجینیز این پیوند مشهود است مانند دانشگاه برکلی که علاوه بر فضای دانشکده و آموزش پذیرا ی اتفاقات و رویداد های اجتماعی است.

در فلسفه آموزش هم به این نکته اشاره شده که فضای آموزشی باید با واقعیت و مردم و جامعه سازگار باشد.

از دیگر کانسپت های طرح برای شروع طراحی وجود درخت های کهن در سایت بود که میخواستیم طراحی بر پایه آن و بدون آسیب به آن صورت گیرد.۲۱اصله درخت در سایت وجود داشت که تمامی آن ها با حفظ حریم نگهداری شدند.

وجود ویلای نمازی در سایت که ثبت میراث فرهنگی شده و یک بنای قدیمی دیگر از بناهای موجود در سایت بودند که با حفظ حریم این ۲ بنا طراحی صورت گرفت.

برداشتن مرز بین خیابان و پروژه ملزم این بود که طراحی بر پایه آن صورت گیرد زیرا یکی از کانسپت های اصلی بود پس علاوه بر فرم بر پلان هم تاثیرگذار بود.

آتلیه های معماری که  یکی از فضاهای مهم در طراحی دانشکده معماری می باشند هم از این کانسپت پیروی کردند و هیچ مرزی مانند دیوار و در بین کلاس ها وجود ندارد.

همان ویژگی که در گذشته در دانشکده های معماری وجود داشته همان ویژگی >سال بالایی< دوباره در این پروژه معنا پیدا می کند و استدیو ها چه از لحاظ بصری و چه فیزیکی باهم در ارتباط هستند و علاوه برآن ترکیب همه ی این ها با طبیعت فضاهای منحصری را به وجود آورده است.

در خصوص پروژه اینکه سایت در خیابان عمار واقع در منطقه نیاوران است که این خیابان دسترسی یک طرفه به سمت شرق دارد و برای برگشت ازآن باید از سه راه یاسر دور زده و از خیابان باهنر به سمت غرب حرکت کنیم.

مساحت سایت ۱۵هزار مترمربع است که با احتساب ۲بنای موجود و ۲۱ اصله درخت و حریم آن ها و ۴۰درصد فضای قابل ساخت حدود ۵۲۰۰متر فضا برای طراحی معماری داریم

پس از آنکه مردم وارد پروژه شدند نیازمند فضاهایی هستند که بتوانند از آن استفاده کنند.

یک گالری در طبقه همکف و چندین فروشگاه هنری در همان طبقه وجود دارد که جز فضاهای عمومی است.همچنین بام پروژه نیز برای عموم بوده  و در نهایت مردم پس از گذر از این فضاها و لوپ وارد فضای کافه تریا می شوند

فضاهای کلاس های تیوری از این قایده مستثتا بوده و حریم آن ها چه از لحاظ بصری و چه فیزیکی کاملا حفظ شده ولی ارتباط آن با طبیعت همچنان محفوظ است.

فضاها ی اداری به ۲بخش عمومی و خصوصی تقسیم شده اند که بخش عمومی شامل فضاهای آموزش رزرو فضای گالری امور دانشجویان می باشد که در طبقه همکف در بخش غربی سایت وجود دارند. بخش خصوصی شامل اتاق جلسات اتاق اساتید مدعو و… می باشد.این بخش در طبقه اول واقع شده.

یک آمفی تیاتر در قسمت شمال سایت در طبقه اول وجود دارد که فضای نیمه خصوصی بوده.

قسمت سلف در طبقه اول می باشد که دسترسی آن از حیاط مرکزی پروژه امکان پذیر است.

سرویس های بهداشتی و تاسیسات و انبار در طبقه همکف بوده که دسترسی به اتاق تاسیسات از خارج محدوده حیاط مرکزی است.

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + نوزده =

فهرست