در چند دهه اخیر،«معماری و سینما» از موضوعات پژوهشی بسیار جالب و جاذب در ایران و جهان بوده است که زمینههای تحقیقاتی بسیاری را به وجود آورده است.مولف گرامی کتاب پژوهش جامع و مفصل خود را نخست به عنوان «معماری و سینمای معناگرا» عرضه کرده و تاثیر معماری بر تجلی معنا در فضای حاکم بر فیلم را با بهرهگیری از دیدگاههای فلسفی اندیشمندانی مانند کریستین نوربرگ شولتز(ادراک فضا)، برنارد چومی(معماری رویداد)، کریستوفر الکساندر (زمان،فضا)، گاستون باشلار(بوطیقای فضا) و بسیاری از دیگر فلاسفه و هنرمندان جهان را همراه با بیان جزئیات در سه بخش عمده مطرح کرده است :
فضای معماری، چارچوب دیدگاه های فلسفی پژوهش و روش نشانه شناسی.
مولف در نهایت به این نتیجه میرسد که از طریق فضا انسان قادر به درک مراتب هویت میگردد و در فیلم های معنا گرا فضاهای معماری میتوانند در تجلی معنا نقش اصلی را بازی کنند.
کتاب حاضر نوعی «انسیکلوپدیا» معماری و سینماست که علاوه بر تاریخ و تحولات سینما (فیلمهای معناگرا) در جهان و در ایران به تحول و تاریخ فلسفه نیز میپردازد و در این راستا بسیاری از دانشمندان، فلاسفه و فیلمسازان ایران و جهان را معرفی میکند: نظریهپردازان معروفی همچون فردنیان دوسوسور در زبانشناسی، ژاک دریدا در دیکانستراکشن، لوئی اشتراوس در انسانشناسی و بحث مفصلی نیز در زمینه منطقهگرائی انتقادی و نظرات کنت فرامپتون با رویکردهای مختلف منطقهگرائی و زمینهگرائی ارائه داده است در مقدمه کامل و جامعی برای بحث در موردخصوصیات و دیدگاههای سینماست.