طراحی داشکده هنر(معماری، نمایش و موسیقی) - علی تاجیک - 1

آقای علی تاجیک

طراحی داشکده هنر(معماری، نمایش و موسیقی) - علی تاجیک - 2

دانشکده هنر و معماری

با الهام از حرف  ه درکلمه هنر در زبان فارسی، فرآیند طراحی برای ایجاد فرم هندسی آغاز گردید (consept).

هنگام حضور در موقعیت بنا، در نگاه اول، زیبایی انبوه درختان سبز منطقه دِه نیاوران به چشم میخورد که وجود ساختمان فرهنگسرا و  مجموعه کاخ و پارک نیاوران جلوه این زیبایى ها را دو چندان می کرد.

طراحى چندین بنا در مجموعه نیاوران از جمله مجموعه فرهنگسراى نیاوران توسط  استاد کامران دیبا با رویکردهاى ایرنى- مدرن با سبکی مینیمال که از شاخصه های بوم گرایی و تاریخ گرایی نیز بر خوردار هستند، انگیزه ای در طراحی برایم بوجود آورد تا این رویکرد را ادامه دهم .

وجود باغ ایرانی در سایت مجموعه نیاوران و علاقه ام به حفظ و بسط آن، ذهنیتی شد برای طراحی سایت دانشکده تا بتوانم با استفاده از این گزینه، حس پویایى، آرامش و شفافیت را در محیط دانشکده فراهم نمایم.

در ایده کلى برای طراحى سایت مجموعه دانشکده سعی بر آن داشتم تا با طراحی باز محوطه  )بدون ایجاد حصار و حریم)  فضای شهری را با فضای دانشکده و دانشجویان ادغام نمایم تا تعاملی بین رشته هنر و کاربر شهری و رهگذران عبوری در این فضای سیال و شفاف ایجاد شود تا همه بتوانند از فضاى سبز و انبوه درختان چنار  )پوشش گیاهی منطقه دِه نیاوران(  چه در دانشکده و چه در مجموعه فرهنگسرای نیاوران و کاخ استفاده نمایند.

طراحى نما

در طراحى نما از تناسبات موندریان  و خطوط آن در نماى شرقی استفاده شده که از ادامۀ این خطوط به عنوان طراحى سقف و جان پناه بر روى بالکنى که بین ساختمان غربى و شرقى قرار دارد، استفاده شده است و همچنین ادامۀ این خطوط در طراحی نماى ساختمان غربی و بر روی باکس رمپ ادامه پیدا کرده تا از نظر بصرى این خطوط  موندریان ، پیوسته و در نماى کلى مجموعه تکرار شده باشند.

همچنین با توجه به طراحى مینیمال و ایجاد همبستگی با مجموعۀ فرهنگسرا از مصالح بتن، سیمان و شیشه در طراحى استفاده گردید.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + 7 =

فهرست