شهرک مسکونی - آیلار اردویی - 1

خانم آیلار اردویی

شهرک مسکونی - آیلار اردویی - 2

مقدمه

دراین پروژه سعی بر این است تا نیازهایی از زندگی شهری که تا به اکنون کمتر به آن توجه شده مورد بررسی و طراحی قرار گیرد و همین نیازها مبنای بوجود آمدن ایده این پروژه و همچنین طرحی متفاوت گردید.

هدف از انجام پروژه

در گذشته نه چندان دور شهر تهران دارای هویت معماری مختص به خودش بود اما افزایش بی رویه و غیر منسجم ساختمان سازی های اخیر باعث از هم گسیختگی و عدم تشابه آنها با یکدیگر گردیده است، یکی از اهداف ارائه این طرح برطرف کردن همین مسئله است.

پروژه “حس هفتاد و نهم” بصورت یک عنصر کارآمد در شهر تهران و در شمال غرب این استان بصورت یک شهر مجزا با تمامی امکانات مورد نیاز یک شهر کوچک پدید آمده است تا در قبال رشد جمعیت و به تبع آن، از بین رفتن فضاهای سبز پاسخگو باشد.

شرح و جزئیات پروژه

۱۲ بلوک با ارتفاعات مختلف (که هر کد ارتفاعی دلیل مشخصی دارد) در این منطقه پدید آمده و همه آن ها با یکدیگر ارتباط دارند، با فضاسازی های متفاوت و اتصال بلوک ها به یکدیگر فضاهای جدید با ویژگی های جدید پدید آمده است که هر یک از آبجکت ها منحصر به فرد است و طراحی متفاوتی با دیگر بلوک ها دارد و اما طبقات اول بلوک ها ویژگی های مشترکی دارند و شامل فضای های تجاری،خدماتی،اداری و فرهنگی می باشند. در بلوک های ۱، ۴، ۶، ۹ و ۱۰ فضاهای عمومی (باشگاه، کتابخانه، مهد کودک و….) که مختص ساکنین شهرک است و از طریق پل (فضای نیمه باز) به بام بلوک مجاور راه پیدا می کنند و سلسله مراتب فضایی متناسب با محدودیت و ویژگی های شهر تهران طراحی گردیده است.

سایت پروژه دارای شیب قابل توجه ای می باشد که تاثیر مستقیم بر روند شکل گیری پروژه داشته است، پله پله شدن سایت باعث بوجود آمدن کد های ارتفاعی متفاوتی شده و هر یک از بلوک های قرار گرفته شده بر روی آن ها دارای ویژگی هایی متناسب با کد ارتفاعی اش است و فرم منحصر خود  را شکل داده است.

از دیگر ویژگی های این پروژه میتوان به کانسپت آن اشاره کرد که یک مکعب مستطیل با چرخش ۹۰ درجه و حرکت آن در محور x,y تبدیل به یک بلوک مسکونی می شود (توضیح بیشتر در دیاگرام های ارائه شده موجود است).

معماری داخلی

 رشد جمعیت، شلوغی و به تبع آن کوچک شدن واحدها از معضلاتی است که شهر های بزرگ با آن ها روبرو هستند و فقط یک معماری مناسب میتواند راه گشا باشد، معماری داخلی این پروژه با ویژگی انعطاف پذیری که دارد این امکان را به ما می دهد تا فضاها را آنگونه که مورد نیاز هست کوچک و بزرگ کنیم و نور مورد نیاز هر فضا را با توجه به موقعیت اش تنظیم کنیم . همچنین طراحی بالکن های وسیع به همراه پوشش گیاهی، فضای سبز مورد نیازی که با افزایش روز افزون جمعیت از بین رفته است را به خوبی تامین می کند و با ایجاد فضاهای متحرک سیرکولیشن مورد توجه قرار گرفته است.

مزایای انجام پروژه
این پروژه یک ساختار جدید از سبک زندگی ای که قرار است در آینده به وجود آید دیده می شود، که با توجه به بعد پدیدار شناسی از جمله ادراک حسی ، پویایی و حرکت میسر گردیده است. با بررسی شهر تهران و منطقه ذکر شده (شمال غرب استان) و در نظر گرفتن محدودیت ها و ویژگی های آن کانسپتی متناسب با این شرایط در این پروژه به کار گرفته شد و با این استراتژی پروژه تبدیل به یک شهر کوچک شده است  یعنی شهری در میان شهر.

از دیگر ویژگی های پروژه برطرف کردن مسئله شیب زمین به صورت پلکانی و دسترسی به بخش های خدماتی از طریق پل های به تعبیه شده به دیگر فضا های عمومی ( بام و یا دیگر فضا های خدماتی) است که سیرکولیشن مناسبی را بوجود آورده است.در لول اول پروژه با احداث فضای تجاری این امکان را به مردم شهر می دهد که با ورود به این مجموعه تعاملات بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 − چهار =

فهرست