تاثیر رنگ در معماری - سانیکث

همانطور که رنگ یک نقاشی یا یک عکس انتزاعی میتواند خلق و خوی خاصی ایجاد کند ، همینطور میتوان رنگ یک ساختمان یا اتاق را به شدت تحت تأثیر احساس افراد با استفاده از آن قرار داد. از نظر فیزیولوژیکی ، مطالعات فراوان نشان داده است که نور آبی تولید ملاتونین را کند میکند و حتی شب ها افراد را هوشیارتر یا بیدار نگه میدارد. از نظر روانشناختی ، افراد به دلیل داشتن نماد های فرهنگی و تجربیات زندگی، رنگ های خاصی را با احساسات خاص پیوند میدهند – به عنوان مثال ، ممکن است به دلیل ارتباط آن با خون ، رنگ قرمز را به عنوان خطرناک یا ترسناک درک کنند. درمجموع ، نحوه رنگ آمیزی یک اتاق میتواند تأثیرات پیچیده ای در نحوه احساس کاربران آن داشته باشد ، در حالی که بسته به نوع رنگ آن ، یک نمای داخلی به طرز چشمگیری متفاوت قابل درک است. در زیر ، ما روابط عاطفی هر رنگ را خلاصه میکنیم و تأثیرات متفاوت آنها را در استفاده از فضای معماری ارزیابی میکنیم.

تاثیر رنگ در معماری

رنگ قرمز

قرمز بسته به شدت آن میتواند شور ، هیجان یا گرما را نمایش دهد ، اما میتواند با ترس یا خطر هم همراه باشد. نحوه استفاده از رنگ و چگونگی چیدمان فضا میتواند عامل موثری در درک آن باشد. رنگ های تیره ممکن است شرجی و جذاب باشد ، در حالی که قرمز های نئون روشن ، دوستانه و چشم نواز هستند. اگر همه کار قرمز انجام شود ، در صورتیکه ضعیف انجام شود ، ممکن است احساس تحمل آن را سخت نماید، اما اگر به طور موثری انجام شود میتواند یک تجربه منحصر به فرد در محیط ایجاد کند. لمس رنگ قرمز در غیر این صورت با رنگهای خنثی تر نیز میتواند روشی بسیار مؤثر برای جلب توجه افراد به اشیا یا عناصر خاص باشد.

تاثیر رنگ در معماری - قرمز 5
تاثیر رنگ در معماری - قرمز 4
تاثیر رنگ در معماری - قرمز 3
تاثیر رنگ در معماری - قرمز 2
تاثیر رنگ در معماری - قرمز 1

رنگ نارنجی

استفاده از رنگ نارنجی غیر معمول در معماری میتواند فضا های آرامش بخش ، درخشان و دوستانه را ایجاد کند. فضا های نارنجی  نسبت به قرمز ، آرامتر هستند اما هنوز هم روشن و جنجالی هستند. از آنجا که نارنجی کمتر تهاجمی است، برای استفاده بیشتر نیز ریسک کمتری دارد.

رنگ زرد

رنگ زرد به طور مداوم درخشنده و شاد است و میتوان از هر دو فضای قرمز و زرد استفاده کرد، برای برجسته کردن عناصر خاص به شکلی که رنگ قرمز به اندازه زرد پرداخته نشود. به دلیل انجمن های دوستانه و شاد ، معمولاً در فضاهای کودکانه مانند مهدکودک ها مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل درخشندگی آن منجر به ایجاد هر فضای خاکستری یا حیرت آور فوراً پر جنب و جوش به نظر میرسد. رنگهای زرد بیشتر از رنگ نارنجی ممکن است آرام بخش به نظر برسند.

تاثیر رنگ در معماری - زرد 7
تاثیر رنگ در معماری - زرد 5
تاثیر رنگ در معماری - زرد 1
تاثیر رنگ در معماری - زرد 3

رنگ سبز

یکی دیگر از رنگ های غیر معمول برای معماری ، سبز – به خصوص سبز زمردی یا سبز پاستیلی – بسیار آرامش بخش است. حتی سبز نئون ، هر چند روشن ، به طور کلی آرام تر از سایر رنگ های نئونی به نظر میرسد. با این حال ، اگر سبز کم رنگ باشد ، ممکن است به خصوص در مخلوط کردن با رنگ سفید از نظر کلینیکی به طرز عجیبی احساس سلامتی و آرامش را القا کند. از نظر خارجی ، دیوارهای سبز و سقفهای سبز هر دو حاکی از پایداری و گرما و دوستانه هستند.

تاثیر رنگ در معماری - سبز 6
تاثیر رنگ در معماری - سبز 5
تاثیر رنگ در معماری - سبز 4
تاثیر رنگ در معماری - سبز 3
تاثیر رنگ در معماری - سبز 2
تاثیر رنگ در معماری - سبز 1

رنگ آبی

رنگ آبی خنک، تسکین دهنده، با عزت و امنیت است. در سقف ها، آسمانی را به هم متصل میکند، در حالیکه عناصر آبی جداگانه مانند ستون ها یا مبلمان از رایج ترین کاربرد های یک رنگ اصلی در معماری است. تأسیسات نور آبی نیز از جمله مؤثرترین موارد موجود در فضا های بیرونی است.

تاثیر رنگ در معماری - آبی 4
تاثیر رنگ در معماری - آبی 3
تاثیر رنگ در معماری - آبی 2
تاثیر رنگ در معماری - آبی 1

رنگ بنفش

بنفش، مانند آبی، میتواند نرم و آرامش بخش باشد، اما تا حدی بیشتر – مخصوصاً بنفش پاستیلی در تنظیمات نور پراکنده. چراغ های بنفش نئون، به ویژه نور های بنفش نئونی، سرگرم کننده، روشن و مهیج هستند و به دلیل منحصر به فرد بودن میتوانند جلوه ای ماندگار ایجاد کنند.

تاثیر رنگ در معماری - بنفش 3
تاثیر رنگ در معماری - بنفش 1

رنگ سفید

دیوارهای سفید به دلیل ارتباط با پاکیزگی از مهمترین ویژگی های معماری مدرن است. در دیوارهای بیرونی ، آنها به سایه های چشمگیر و نمای مسطح و بکر کمک میکنند، در حالیکه دیوار های داخلی سفید میتوانند باعث شوند تا کاربران احساس آرامش و هوشیاری کنند. سقف ها و دیوارهای سفید نیز به پخش نور کمک میکنند و باعث میشود فضای داخلی روشن تر به نظر برسد.

تاثیر رنگ در معماری - سفید 4
تاثیر رنگ در معماری - سفید 3
تاثیر رنگ در معماری - سفید 5
رنگ مشکی

ساختمانهای سیاه سرد و قابل تامل به نظر میرسند، هرچند ممکن است در موقعیتهای معینی به عنوان نامیمون یا بدشگون نیز درک شوند. نورپردازی اندیشمندانه در فضای داخلی سیاه و سفید و بیرونی ها باعث میشود اتاق ها و نما ها کمتر تاریک به نظر برسند. در حالی که طراحی چوبی سیاه ممکن است درونگرا به نظر برسد، جزئیات فلزی سیاه اغلب براق و مدرن به نظر میرسد.

بدیهی است، رنگ در فضای داخلی معماری و خارجی دارای قدرت عاطفی عظیمی است. با این حال، هنگام طراحی با رنگ، حتی چیزی به اندازه سیاه و سفید ساده یا معمول، توجه به نورپردازی، مواد و طراحی نیز ضروری است. با وجود هر رنگ غالباً میتوان احساسات مختلفی را از شادترین و بدترین شکل ممکن به وجود آورد، تنها طراحی منسجم و کامل میتواند این اطمینان را حاصل کند که استفاده از رنگ اثر مورد نظر را ایجاد میکند.

مطلب معماری کلاسیک و ۲۰ مورد پر بازدید هم شاید برای شما جالب باشد.

مطلب فوق ترجمه مقاله ای است از سایت Archdaily

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 2 =

فهرست