تئاترسینماهنر

معرفی فیلم هفته: آنا کارنینا (Anna Karenina)

کارگردان: Joe Wright

نویسنده : Tom Stoppard (screenplay), Leo Tolstoy

بازیگران: Keira Knightley, Jude Law , Aaron Taylor-Johnson

 

“آنا کارنینا”  یک رمان کلاسیک روسی اثر لئو تولستوی مشهور است که در سال 1873 نوشته شده. این رمان داستان زندگی زنی صاحب نام و اهل مسکو به اسم آنا را روایت می‌کند که با یک مقام دولتی بسیار کم حرف به نام “الکسی کارنین” که بیست سال نیز از او بزرگتر است ازدواج کرده‌، زندگی این زوج زمانی دستخوش تغییرات می‌شود که آنا “کنت ورونسکی” بی‌باک را ملاقات می‌کند و عاشق او می‌شود.یک افسر سواره‌نظام ثروتمند و خوشتیپ که دل آنا را می‌رباید و به او معنی واقعی عشق را می‌فهماند. هنجارهای جامعه، فشار خانواده و دوستان و همچنین تزلزل آنا در باره هدف از زندگی، او را درگیر یک انتخاب مشکل می‌کند، انتخابی بین زندگی امن و خسته‌کننده باکارنین و یا یک زندگی پرشور با ورونسکی که نتیجه آن محرومیت از اعتبار اجتماعی خواهدبود. “تام استاپارد” این رمان را به شکل فیلمنامه بازنویسی کرده و “جو رایت” کارگردانی این فیلم را برعهده داشته‌. فیلم سال‌های زیادی از زندگی آنا را نمایش می‌دهد. “کایرا ناتلی” در نقش آنا، “جود لاو” در نقش الکسی و “آیرون تیلورجانسون” نقش ورونسکی را بازی می‌کند. در گروه بازیگران نقش دوم نام افرادی نظیر “کلی مک‌دونالد”، “اولویا ویلیامز”، “امیلی واتسون” و “متیو مک‌فادین” به چشم می‌خورد.

تئاتر سینما هنر
تئاتر سینما هنر

پروسه طراحی و ساخت فیلم آنا کارنینا بسیار پیچیده و منحصربه فرد بوده و از متدهای متفاوتی برای طراحی صحنه و دکوراسیون آن استفاده شده است. با نگاه اول به کار جو رایت احساس می کنیم که فیلم جالب و خلاقانه ای را به نمایش گذاشته، اما ساخت چندین لوکیشن در سن تئاتر و ادغام آن با جلوه های بصری و یا صحنه های حقیقی کاری بس دشوار و طاقت فرساست. بخصوص که کارگردان سعی داشته رمانی هزار صفحه ای را در فیلمی 2 ساعته بگنجاند.

تئاتر سینما هنر

آهنگسازی این فیلم بر عهده آهنگساز ایتالیایی “داریو ماریانلی” قرار گرفت، کسی که پیشتر برای دو فیلم با این کارگردان همکاری کرده‌بود. فیلم ” غرور و تعصب ” که در سال 2005 برنده جایزه اسکار شد و  دلیل همکاری بعدی آن ها در سال 2007 برای فیلم ” تاوان ” شد. با توجه به موضوع فیلم و زمانی که داستان فیلم در آن اتفاق می‌افتد موزیک فیلم بسیار بسیار کلاسیک و اساسا سرشار از والس است . استفاده از موزیک والس در سراسر موسیقی این فیلم دیده می شود تا آشکارا نمایان کننده مثلث عشقی بین آنا، الکسی و ورونسکی باشد؛ درست شبیه رقص والس، بطوریکه این افراد مدام در شبکه ای از فریب، شور و خشم سر می کنند و درپی این نوسان و تپش مدام، آنا در زندگی اش بین دو مرد دیده می شود.

تئاتر سینما هنر

آهنگ هایی نظیر ” Anna Marches into a Waltz ” ، ” Kitty’s Debut” و ” Dance With Me” شنونده را مسحور کرده و در ذهن او تصویری از مردان ثروتمند و زنان زیبا به وجود می آورد که لباس های زیبایی پوشیده اند و در سالن های رقص مشغول رقص عاشقانه‌اند. آهنگ ” با من برقص ” هنگامی که جلوتر می رود مخصوصا زمانی که مشخص می‌شود آنا عاشق ورونسکی شده و به او ابراز عشق کرده، ریتم ناهماهنگی گرفته و آشفته می‌شود، تا به خوبی نشانگر تغییر دنیای آنا از جهانی محتاطانه و منظم به دنیایی پرآشوب، بی نظم و پرالتهاب باشد. در این آهنگ موزیک بومی روسیه هم نقش مهمی ایفا می کند و ماریانلی با استفاده از آن به سازهای سنتی بومی روسیه (آکوردئون های garmon و بالالایکا – نوعی ساز شبیه گیتار- ) بها می‌دهد، در کنار آن استفاده از نوای رقص های محلی و بومی طعم روسی ویژه‌ای به این آهنگ می بخشد. به عنوان مثال آهنگ ” She Is of the Heavens” ، دارای بخشی برای استفاده از فلوت، وکال و کلارینت بر روی یک ملودی سنتی پرشور است، پس از آن آهنگ ” The Girl and the Birch” اجرای جدیدی از یک آهنگ بومی قدیمی روسیه به نام  ” Beroza ” است که تاثیر فوق العاده ای نیز دارد. آهنگ ” Can Can  ” یک قطعه فوق العاده پرشور و آشفته برای رقص کولی وار است.

همکاری سابقه دار سارا گرینوود و جو رایت
طبق برنامه قرار بوده که فیلم برداری در روسیه و انگلستان صورت گیرد. اما به دلیل تعلق نگرفتن بودجه اضافی، اکثر صحنه های مهم در 12 هفته بر روی یک سِن یک تئاتر عظیم فیلم برداری شد. به هر حال چنین پروژه ای برای سارا گرینوود، طراح صحنه و دکوراتور جای مشکل و غافلگیرکننده نبوده است. چون این سومین همکاری گرینوود با جو رایت بوده. پیش تر در یک مجموعه تلویزیونی و فیلم های غرور و تعصب و کفاره گناه با جو رایت همکاری داشته و از طرز فکر این کارگردان آگاه بوده است.
تئاتر سینما هنر
بیوگرافی سارا گرینوود
گرینوود متولد ویمبلدون انگلستان در رشته طراحی صحنه تئاتر در دانشکده ویمبلدون آموزش دیده و به مدت سه سال در تئاتر هنرهای نمایشی انگلستان فعالیت داشته است. او 4 بار نامزد جوایز اسکار شده و رزومه پر بار از طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم های: غرور و تعصب 2005، کفاره گناه 2008، شرلوک هولمز 2010 و آنا کارنینا 2012 در کارنامه دارد. در سال ۲۰۱۳، در بیست و ششمین جوایز فیلم اروپا گریننوود با فیلم آنا کارنینا. به عنوان بهترین طراح تولید برگزیده شد و بعلاوه برای آنا کارنینا برنده جایزه انجمن کارگردانان هنری شد.
تئاتر سینما هنر
خلاصه داستان
آنا کارنینا ( کیرا نایتلی ) پرنسس جوان و با عزتی است که با کنت کارنین ( جود لاو ) ازدواج کرده و به نظر می رسد که اکنون زندگی بسیار خوبی داشته باشند. اما آنا به تازگی با فردی به نام آلکسی ورونسکی ( آرون تیلور – جانسون ) وارد رابطه ای مخفیانه شده و بزودی همسرِ آنا از این رابطه با خبر شده و به این ترتیب آنا رسوا می شود. حال آنا باید با خراب شدن وجه جتماعی بالایی که دارد مبارزه کند و …
تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر

جو رایت سعی کرده تمامی کاراکترهای معرفی شده در قصه تولستوی را در نسخه سینمایی خون بگنجاند و او حتی لوین (دامنال گلیسون) را که در بسیاری از نسخه‌های نمایش نادیده گرفته شده، در ورسیون خود جای داده است. لوین کشاورز مهربانی است که هم آنا می‌تواند روی او حساب کند و هم کسانی که این زن را به خاطر آشنایی‌اش با ورونسکی محکوم می‌کنند.

اضافه بر وی ما اوبلونسکی را که دوست برادر آنا است (متیومک فادین) و کیتی جوان (الیسیا ویکاندر) را هم که لوین مایل به ازدواج با وی است، مشاهده می‌کنیم کیتی ابتدا لوین را رد می‌کند زیرا نظرش به ورونسکی مثبت و مایل به ازدواج با وی است. با این وجود همان طور که پیشتر نیز آمد، ورونسکی به محض آشنایی با آنا، کیتی را فراموش می‌کند. شاید این به نفع زوج جوان‌تر باشد زیرا لوین و کیتی به آرامی به فهم مشترکی می‌رسند که تضمین کننده زندگی آینده شان است.

تئاتر سینما هنر   طراحی صحنه

اقدام جو رایت در به تصویر کشیدن اکثر نماهای اریستوکراتی فیلمش در فضا و محیط‌های شبیه به استیج‌های تئاتر و تماشاخانه‌ها شاید در نگاه نخست یک کار نمایشی و افراطی و بیش از حد فرم گرایانه به حساب آید اما به آرامی تأثیرگذاری این سیاست مشخص می‌شود و یکی از موارد در نمایی است که لوین را در محیطی بسیار باز و بعد از باز شدن یکی از درب‌های اصلی خانه به روی منظری بزرگ و سبز نشان می‌دهد و او به نقطه‌ای حل و محو شده در یک اقیانوس تبدیل می‌گردد که طبعاً نمی‌تواند از آن محیط تأثیر نپذیرد.

تئاتر سینما هنر

طراحی صحنه فیلم رابطه مستقیمی به دوبازه زنده سازی هنر تئاتر در دوربین و شخص سارا گرینوود داشته است. رنگ ها بسیار زنده و شاداب در فیلم خودنمایی می کند. حتی طراحی لباس ها هم به نوعی با الگوها و بافت های معماری اروپای شرقی عجین شده است. طراحی صحنه و دکوراتور سعی داشته تا سبک زندگی و تاثیر محیط قرن نوزدهمی شرق اروپا بر روی جهان را به نمایش بگذارد. اقدامی که گرینوود و جو رایت در به انجام رساندن آن موفق بودند. ادغام محیط سرد و سپید روسیه با محیط خودنما و طلایی رنگ قصرهای سن پترزبورگ صحنه های زیبا و چشم نوازی خلف کرده است. یکی از نکته های قابل توجه در معماری صحنه پرداختن به جزئیاتی مانند: لوستر، میز عسلی، بوفه، آینه و … بوده که خود تاثیر بصری چشم گیری در تشریح رمان دارد. قالب معماری کلاسیک به سبک اروپای شرقی از چشم نوازترین ویژگی های فنی/هنری فیلم آنا کارنینا می باشد. در کل این داستان کلاسیک و قدیمی به زیبایی هر چه تمام تر در قاب مدرن و متفاوت جو رایت مزین شده است.

تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر   تئاتر سینما هنر

بخوانید  اخلاق حرفه ای - محمد مهدی طهوری نیا
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 15 =

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن